Albert Heijn lijkt het meest te profiteren van het verliezende marktaandeel van Jumbo Supermarkten. Ondanks de ombouw van de laatste Jan Linders winkels behaalt de Zaanse grootgrutter in het laatste kwartaal van 2023 een marktaandeelindex* van 105 ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2022, terwijl Jumbo blijft steken op een marktaandeelindex van 94, zo meldt Hiiper. De combinatie Plus & Coop kent nog altijd een lichte daling met marktaandeelindex 98 in Q4 2023, maar hier lijkt het herstel wel ingezet ten opzichte van eerder in het jaar.

Beeld: Albert Heijn

"Wanneer we kijken naar de discountformules is Dirk met marktaandeelindex 113 nog altijd de grote winnaar, maar de stijging vlakt wel wat af. Dit heeft ook te maken met het feit dat ze in Q4 van 2022 al stevige groei lieten zien. De hard discounters Lidl (marktaandeelindex 96) en Aldi (marktaandeelindex 92) hebben een minder goed kwartaal gehad.

Als we dieper in de cijfers rond de kerstperiode duiken en kijken naar welke supermarktformules het relatief het beste hebben gedaan ten opzichte van de rest van het kwartaal, bestaat de top 3 uit Aldi (106), Jumbo (105) en Albert Heijn (102). We kunnen concluderen dat zowel Aldi als Jumbo een flinke eindsprint hebben gemaakt door extra in te zetten op prijscommunicatie. In de laatste twee weken van 2023 is namelijk een opvallend stijgende lijn te zien bij zowel Aldi als de grootgrutter uit Brabant.

Kerstboodschappen bij voorkeur in fysieke winkel
Je zou bijna denken dat men de drukte in de supermarkt liever vermijdt en de boodschappen voor de feestdagen online doet. Maar niets is minder waar. Wat opvalt is dat online pure player Picnic in Q4 goede zaken deed met marktaandeelindex 110, maar in de laatste weken richting kerst hadden ze wel moeite om die lijn door te trekken. Het marktaandeel zakte in deze periode naar slechts marktaandeelindex 82 ten opzichte van een verder sterk kwartaal.

Joep Smeets, Managing Director van Hiiper: “Rondom de feestdagen pakken mensen echt uit en hechten we extra waarde aan kwaliteit. We zijn bereid meer geld uit te geven, zoeken meer inspiratie, sfeer en beleving in de winkel en willen er zeker van zijn dat wat we kopen echt vers is. Mensen zijn daardoor eerder geneigd de drukte in de supermarkten even voor lief te nemen zodat ze zelf kunnen bepalen welke producten ze in de winkelwagen stoppen.”

We zijn gewend aan de dure boodschappen
In de kwartaalmonitor van Q3 zagen we al dat dure boodschappen konden worden gezien als ‘het nieuwe normaal’. In het laatste kwartaal gaven we zo’n 9% meer uit aan boodschappen in de supermarkt. Per boodschappentrip gaven we 4% meer uit. Ook haalden we vaker bij verschillende formules onze spullen. In december lagen de prijzen van producten in de supermarkt nog zo’n 5%** hoger dan het jaar ervoor. Dat zien we ook terug in de prijzen van bijvoorbeeld feeststollen en oliebollenmix. De prijzen van deze producten stegen respectievelijk met 5% en 9% ten opzichte van 2022. Echter, we kunnen stellen dat sinds de piek in prijsverhogingen eind Q1 2023 de prijzen redelijk stabiel zijn gebleven.

*Marktaandeelindex geeft de relatieve groei in marktaandeel aan ten opzichte van de voorgaande periode. Een marktaandeelindex van 105 weerspiegelt een marktaandeelgroei van 10% naar 10,5%

**De cijfers zijn gebaseerd op een gewogen index waarbij wordt gekeken naar hoe vaak producten daadwerkelijk worden gekocht, in tegenstelling tot de ongewogen index. Hierdoor krijgen de meest verkochte producten een hogere weging, wat een realistischer beeld geeft van de prijsontwikkeling volgens de ervaring van de Nederlandse consument.

Bron: Hiiper