Zweden heeft afgelopen vrijdag officieel de 34,5 meter lange LZV in gebruik genomen. De langere LZV’s, tot nu toe was 25,25 meter toegestaan, gaan rijden op een speciaal aangewezen wegennet, zo meldt TTM. De verlenging van 25,25 meter naar 34,5 meter kan volgens Trafikverket, de Zweedse versie van Rijkswaterstaat, de uitstoot van zwaar vrachtverkeer met 4 tot 6 procent beperken.

Daarnaast bericht het transportmedium dat de Duitse verkeersminister Volker Wissing en zijn Deense collega Thomas Danielsen maandag een overeenkomst hebben gesloten die bilateraal verkeer van LZV’s tussen de landen mogelijk maakt. Dat biedt weer extra mogelijkheden voor Nederlandse transportbedrijven, zeker nu Duitsland het LZV wegennetwerk heeft uitgebreid.

"LZV’s winnen terecht terrein in Europa, omdat ze meer goederen vervoeren in minder ritten. Dat bespaart CO2 en ontlast de wegen. Na Nederland is Denemarken al het tweede buurland waarmee we een dergelijke overeenkomst hebben gesloten. Ik wil mijn Deense collega Thomas Danielsen bedanken voor de goede en constructieve samenwerking", aldus Volker Wissing.

Bron: TTM