Tholen - In een wereld waar e-commerce en digitale winkelervaringen steeds prominenter worden, staan fysieke winkeliers voor de uitdaging om hun ruimtes te transformeren tot bruisende hotspots. Vershal Boontjes van Enzo Casarro ontwikkelde zich vanuit het niets tot zo’n hotspot in een klein winkelcentrum in een Wijchense woonwijk. Wekelijks komen er gemiddeld 7000 klanten met een gemiddelde besteding van 12 euro. Tijdens de afsluitende bijeenkomst van Enzo’s seminarreeks deed hij uit de doeken waarom zijn winkel een hotspot is.

Enzo te midden van de deelnemers aan het seminar

Je winkel wordt niet automatisch een hotspot als je alleen een goede kwaliteit-prijsverhouding hebt, beleving biedt, op een goede locatie zit of een uitgebreid assortiment hebt. Dat zijn meer de randvoorwaarden voor succes. “Leer denken vanuit de klant”, is de belangrijkste boodschap die Enzo had. Dat betekent dat je je eigen voorkeuren en ideeën grondig moet toetsen en desnoods aan de kant moet zetten. In de AGF is niets mooier dan het product zelf laten zien. Hopen doet verkopen en niet die mooie winkel waar je jezelf prettig in voelt en misschien trots op bent, vertelde Enzo.

Het gevaar van te mooi
Het draait allemaal om klantperceptie. Als een ondernemer goed heeft verdiend is het voor hem een logische stap om te investeren in zijn winkel, maar in een mooie winkel schuilt het gevaar van té mooi, legde Enzo uit. Van nabij maakte hij mee hoe een succesvolle marktkoopman het niet redde toen hij zijn handel verplaatste naar een moderne winkel. “Wat ben je duur geworden”, zeiden de klanten terwijl deze uiterst ervaren markkoopman dezelfde kwaliteit en prijzen in de winkel hanteerde als destijds op de markt.

Enzo Cassaro van Vershal Boontjes

Drempel
“ Je winkel moet dus voor iedereen toegankelijk zijn.” Hoe luxer de uitstraling, hoe hoger de drempel om te komen, is de gedachte. Daarom heeft Enzo een straatgevoel gecreëerd en hangen er grote schreeuwerige gele prijskaartjes boven de handel. “Ik vond dat destijds best een moeilijke keus, maar het geeft het goede gevoel aan de klant en het werkt”, zei Enzo. Andere voorbeelden van ‘concessies’ richting de klant zijn het zelf laten uitscheppen van salades. Enzo: “De ondernemer denkt misschien dat het dan een rommeltje wordt en dat klanten extra eieren opscheppen, maar het gaat erom dat de klant het gaaf vindt. De cijfers laten het zien.”

Klanten blij maken
Ook koos Enzo voor aparte bakken met gesneden fruit met een eenheidsprijs in plaats van gemengde fruitsalade zodat klanten zelf kunnen kiezen. “Misschien ben je bang dat klanten je failliet scheppen door alleen aardbeien te nemen, maar dat valt reuze mee. Liefst willen ze alle kleurtjes en proppen ze het bakje extra vol”, is Enzo’s ervaring die nog een aantal klantgerichte tips en tricks de revue liet passeren.

“Het draait allemaal om blije klanten maken en dat kunnen wij door de klant aandacht te geven veel gemakkelijker doen dan de supermarkt”, besloot Enzo. Het seminar 'Hoe maak je van je winkel een hotspot' is de vijfde in de reeks die Enzo in samenwerking met Postuma AGF heeft gegeven. Vanwege het grote succes zijn er voor het begin van 2024 nog twee reeksen met seminars aangekondigd. Klik hier voor data en meer informatie.

Voor meer informatie:
Enzo Cassaro
Vershal Boontjes
Tunnelweg 52
Wijchen
+31 (0)6 21 34 51 81
info@verhalboontjes.nl
@Vershal Boontjes


Postuma AGF
Manenbergring 2
8271 RX IJsselmuiden
Tel: +31 (0)38 3370099
info@postuma.nl
www.postuma.nl