Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Voedselverspilling in supermarkten daalt

2,1% niet verkochte AGF-producten in supermarkten in 2023

In 2022 vonden supermarkten voor bijna 98,62% afname voor al het aangeboden voedsel. Slechts 1,38% bleef onverkocht, waarbij de categorie AGF bijna 30% uitmaakt van het onverkochte voedsel. Brood draagt hieraan bij met meer dan 38%.

Ten opzichte van 2020 is de totale hoeveelheid voedselverspilling in supermarkten met 13,8% afgenomen en sinds 2018 met 17,4%. Dit blijkt uit onderzoek dat is gecoördineerd door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage door supermarkten.

Aan deze zelfrapportage werkten acht Nederlandse (online) supermarktketens mee: Albert Heijn, Aldi, DekaMarkt, Dirk, Jumbo, Lidl, Picnic en PLUS. Samen beslaan zij bijna 85% van de Nederlandse markt. Ook HelloFresh heeft data aangeleverd.

De 1,38% niet-verkochte producten in 2022 binnen het supermarktkanaal zijn verdeeld over vijf productcategorieën. In 2022 is een afname gemeten in het aandeel ‘AGF’, ‘vers vlees en vis’, ‘zuivel, eieren en kant-en-klaar gekoelde producten’ en ‘overige verse en houdbare producten’. Het aandeel van ‘brood, afbakbrood en banket’ is in het totaal toegenomen.

Daling sinds 2018 per productgroep
De supermarktbranche brengt sinds 2018 voedselverspilling in kaart. In 2022 is voor bijna iedere productgroep een reductie zichtbaar ten opzichte van de inkoop. Het aandeel niet-verkochte producten ten opzichte van de inkoopvolumes per productcategorie is als volgt:

  • brood, afbakbrood en banket: 7,8% (t.o.v. 7,8% in 2020 en 7,7% in 2018)
  • vers vlees en verse vis: 2,3% (t.o.v. 2,4% in 2020 en 2,9% in 2018)
  • aardappelen, groenten en fruit: 2,1% (t.o.v. 2,4% in 2020 en 2,7% in 2018)
  • zuivel, eieren, gekoelde kant-en-klaar producten: 1,0% (t.o.v. 1,2% in 2020 en 1,4% in 2018)
  • overige verse en houdbare producten: 0,3% (t.o.v. 0,4% in 2022 en 2018)

Gerichte aanpak
“De supermarktbranche heeft de doelstelling om in 2030 hun voedselverspilling gehalveerd te hebben ten opzichte van 2015”, geeft Jennifer Muller, manager Duurzaamheid bij het CBL aan. Dit komt overeen met SDG 12.3 van de Verenigde Naties waaraan Nederland zich heeft gecommitteerd. “De monitor Voedselverspilling geeft supermarkten op een heldere manier inzicht op welke productcategorieën zij het beste actie kunnen ondernemen. Op deze manier wordt er doelgericht gewerkt aan het verminderen van voedselverspilling. En dat blijkt effectief”, aldus Muller.

Klik hier voor infographic met oplossingen door supermarkten tegen voedselverspilling.

Beweging in de hele voedselketen
Supermarkten werken samen met leveranciers uit de gehele voedselketen om voedselverspilling tegen te gaan. “We vinden het belangrijk dat steeds meer sectoren gezamenlijk voedselverspilling meten om inzicht te krijgen in waar de meeste verspilling plaatsvindt, zoals in de bakkerijsector, de vleessector en in de groente- en fruitsector”, aldus Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. “Ook wordt er in diverse sectoren samengewerkt aan concrete optimalisaties in de keten, zoals bijvoorbeeld betere forecasting waardoor vraag en aanbod beter op elkaar afgestemd worden of een betere spreiding van leveringen gedurende de dag.”

Bron: Stichting Samen tegen Voedselverspilling

Publicatiedatum: