Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Toine Mulder, Delicious:

"Door alsmaar duurder wordende horeca gaat men zelf met luxe producten aan de slag"

Tholen - Voor groenten- en fruitspeciaalzaken komt met de decembermaand altijd een piek in de drukte. Rond de feestdagen kiest men sneller voor specialiteiten en hiervoor komen de consumenten ook over de vloer bij Delicious in het Nederlandse Bussum. "Zeker dit jaar zie je dat men met de gestegen kosten in de horeca sneller geneigd is om zelf wat luxere artikelen in huis te halen", vertelt Toine Mulder van Delicious.

Toine zit al ruim 15 jaar in het vak en runde diverse groentewinkels in de omgeving. Zes jaar geleden nam hij een bestaande zaak in Bussum over. Die zette hij helemaal naar zijn hand met eigen ideeën over de presentatie en koeling. Inmiddels weet de consument de speciaalzaak dan ook al goed te vinden. "Zeker rond deze periode begint de interesse te komen in speciale groenten- en fruitsoorten. We hebben het geluk gehad dat het bij ons sowieso goed is doorgelopen de afgelopen maanden, maar er blijft ook nu een mooie drukte."

Het betekent dan ook een periode om je te onderscheiden met het aanbod van deze luxere producten. "Eigenlijk zijn we uiteraard heel het jaar op zoek naar hoogwaardige kwaliteit, maar met de start van december komt de interesse wel in producten als kasbloemkooltjes, stoofpeertjes en aparte slasoorten, zoals roodlof. Dat zijn toch producten die leuk zijn om te presenteren op je bord. Daarnaast zijn de kruiden hardlopers en hebben we de verse truffels alweer in huis. Dit zijn specialiteiten die we graag aan de mensen laten zien. We zijn in de directe omgeving de enigen die deze vers in huis hebben. Daar bellen consumenten apart voor om ze binnen te halen", lacht Toine.

"Bovendien zijn we sinds kort een samenwerking aangegaan met Juice Brothers voor de verkoop van haar verse sapjes", gaat hij verder. "Daar zien we recent ook een stijgende verkoop in. Zeker de gembershotjes zijn heel erg in trek, dus dat is een leuke aanvulling op het assortiment."

Bereide maaltijden
Wel ziet de ondernemer dat zijn verdienmodel tegenwoordig ligt in de verkoop van bereide maaltijden en andere gemaksproducten. "Voor vers komen mensen niet meer specifiek naar een speciaalzaak. Natuurlijk zijn er wel enkele klanten, maar als ik een Jazz-appel voor 5 euro per kilo moet verkopen tegenover 2 euro in de supermarkt is voor velen de keuze snel gemaakt. Uiteraard heb ik wel een mooiere maatsortering, maar het blijft dezelfde appel. Uiteindelijk verdien je op de vers bereide maaltijden en (fruit)salades. Het kost veel werk, maar ik vind het leuk om te doen. Bovendien pak je daar goede marges op en wanneer men daarvoor komt, nemen ze onbewerkte groenten en fruit ook vanzelf mee."

Toine ziet dan ook dat het op deze manier beter mogelijk is om klanten te binden. Iets wat met de huidige uitdagingen van steeds groter belang is. "Het is belangrijk dat het druk blijft, want de marges blijven onder druk staan. Niet zo zeer op de producten zelf, maar wel op andere kosten die simpelweg een stuk hoger blijven dan we vroeger gewend waren. Bijvoorbeeld voor verpakkingsmateriaal waren we voorheen zo'n 1000 euro per maand kwijt, maar dat gaat nu richting de 4000 euro en ook energiekosten blijven hoog. Het zijn terugkerende kosten, die ik niet snel meer omlaag zie gaan. We hebben dan het voordeel dat het druk blijft, maar als het even wegvalt, kan het heel snel gevaarlijk worden voor vele zaken."

Bereid te betalen
Voor Delicious denkt Toine dat er voorlopig nog weinig problemen zullen zijn. "Qua werknemers hebben we een mooie stabiele groep en de consument lijkt vooralsnog weer meer en meer bereid te betalen voor de producten. Door de gestegen kosten hebben ook wij onze prijzen zo nu en dan moeten verhogen. Voor de groenten en fruit werken we met dagprijzen, dus daar schommelt het uiteraard. Echter moet je over het hele spectrum nu eenmaal wat meer vragen. We proberen hierin gematigd te werk te gaan, maar vroeger dachten we nog wel eens aan prijzen laag houden. Dat is tegenwoordig gewoon niet meer te doen. Als de inkoopprijzen zo hoog blijven, moeten ook wij wat verdienen natuurlijk."

"De klanten realiseren zich dat ook en zijn, zeker in het segment waar wij in zitten, bereid iets meer te betalen voor goede kwaliteit. In het begin zag je wel dat mensen iets meer op de portemonnee lette, omdat eigenlijk alle vaste lasten duurder werden. Nu lijkt de situatie met inflatie wat gestabiliseerd en wordt men er meer makkelijker in. Zeker rond deze periode. Misschien dat we hierbij ook nog worden geholpen door het feit dat de horeca zo veel duurder is geworden. Als je al snel richting de 100 euro voor een diner gaat, is het minder snel een probleem om thuis voor een aantal tientjes wat moois op tafel te zetten rond de feestdagen", besluit Toine.

Voor meer informatie:
Toine Bussum
Delicious Bussum
Landstraat 33b
1404 JE Bussum
+31 (0)35 691 60 23
[email protected]