Het is onrustig in de Nederlandse winkelstraat. Mede onder invloed van dalende volumes en stijgende kosten zijn het uitdagende tijden voor de retail. Maar er is meer aan de hand. Uit de Retail Ranking 2023 van Q&A Retail blijkt dat voor veel retailers geldt dat ze geen sterke en loyale fanbase hebben en onvoldoende onderscheidend zijn. Aan de andere kant van het spectrum zijn er retailers die juist uitmuntend presteren. Kruidvat, Picnic en HORNBACH zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland.

De meest toekomstbestendige retailers van Nederland
De mate waarin retailers toekomstbestendig zijn is in kaart gebracht op basis van vijf factoren. Dit zijn onmisbaarheid, onderscheidend vermogen, interactie met de klant, het aantal loyale fans en de mate waarin ze veel bezocht worden. Binnen de Nederlandse retail zijn Kruidvat, Picnic en HORNBACH het meest toekomstbestendig volgens de consument omdat ze uitmuntend scoren op de mix van deze aspecten. Andere retailers die goed scoren zijn bol, Action, Albert Heijn en IKEA.

14% van de retailers is echt onmisbaar
Consumenten hebben per retailer aangegeven hoe belangrijk de aanwezigheid van een winkel is in winkelgebieden of online. Voor slechts 14% van de retailers geldt dat het merendeel van hun bezoekers hen als onmisbaar beschouwt. Retailers zoals Eye Wish, Apple, Kruidvat, Libris Blz. en Keurslager halen de hoogste scores. Belangrijke kenmerken van onmisbare retailers zijn de samenstelling van het assortiment, gemak, betrouwbaarheid en service en een gunstige prijs-kwaliteitverhouding.

Keurslager, Dille & Kamille, Rituals en IKEA grootste onderscheidend vermogen
Eén op de vijf retailers wordt door hun bezoekers als onderscheidend bestempeld. Dit geldt met name voor Keurslager, Dille & Kamille, Rituals en IKEA. Voor bijna één op de tien retailers geldt dat de meerderheid van de consumenten ze niet als onderscheidend bestempeld. Dit zijn vooral winkels met een meer discount profiel. Belangrijke onderscheidende kenmerken van retailers zijn een eigen identiteit en sterke eigen merken, uitzonderlijke service of kwaliteit, innovatie en duurzaamheid.

Picnic en HORNBACH hebben een sterke fanbase
Klanten die loyaal zijn en je aanbevelen zijn van groot belang voor een retailer. HORNBACH en Picnic worden het meest aanbevolen door hun klanten. Ook Eye Wish, bol en Auping scoren hier goed op. Naast een sterke fanbase die jouw winkel promoten is loyaliteit ook een belangrijke factor voor toekomstbestendigheid. Op het gebied van loyaliteit scoren Zooplus, Pearle Opticiens en HORNBACH zeer goed.

Bron: Q&A Retail