Het kabinet stelt 140 miljoen euro beschikbaar voor het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel vanaf 1 januari 2025 voor personenauto’s. Dit geldt dan nog niet voor het goederenvervoer. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt het een goede zaak dat deze eerste stap wordt gezet, maar ziet nog steeds hoge kosten en veel verlies van tijd voor het vrachtverkeer door de Westerscheldetunnel.

Demissionair minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat heeft de plannen voor de Westerscheldetunnel deze week bekend gemaakt. Het afschaffen van de tolheffing is goed voor Zeeland. De tunnel is een belangrijke schakel tussen Zeeland, West-Brabant, België en Noord-Frankrijk.

Eerste stap
TLN-regiobestuurslid-Zuid Ida Sinke van het Kotra Logistics heeft aan beide zijden van de tunnel vestigingen en is tevreden met deze eerste stap. “Gelukkig gaat ons personeel niet vaak heen en weer door de tunnel. Dus met die kosten valt het mee. Dat is anders met het goederenvervoer. Ook als dat vervoer tolvrij door de tunnel kan, levert dat een aanzienlijke kostenverlaging op. Helaas is dat nog niet zo.”

Sinke geeft aan dat er veel is gedaan om de politiek te overtuigen om ook het goederenvervoer tolvrij door te tunnel te laten rijden: “We hebben bij de politiek in Zeeland en de landelijke politiek veel van ons laten horen. We willen gewoon dat het vrachtverkeer ook tolvrij door de tunnel kan. Dat is voor onze ondernemers heel belangrijk. Het is nog niet gelukt. Onze hoop is gevestigd op een nieuw Kabinet die zich daarvoor gaat inzetten. Dit komt de bereikbaarheid van Zeeland ten goede en zal bijdragen aan de versterking van de Zeeuwse economie. Zo kan er dan zonder onderbreking tussen Gent en Goes worden doorgereden.”

Gezonde arbeidsmarkt
Het is niet bekend gemaakt wanneer het goederenvervoer tolvrij door de tunnel kan. TLN verwacht dat een tolvrije Westerscheldetunnel voor personenverkeer kan bijdragen aan een gezonde arbeidsmarkt en kostenverlaging voor personen en bedrijven.

Bron: TLN