Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Waarom Japanners Westlandse familiebedrijven overnamen (en dat niet zorgwekkend hoeft te zijn)

Tholen - Twee Westlandse familiebedrijven kwamen het afgelopen jaar volledig in handen van Japanse bedrijven. Donderdagmiddag vertelden Gerard en Aris van BosDaalen en Lotte en John van Certhon aan de leden van de Agro Businessclub Westland over de weg naar de overname, hun strategische keuzes en de ambities van de internationale bedrijven. Voor de gelegenheid waren gasten uitgenodigd, waardoor de kantine bij Certhon met zo’n zestig man goed vol zat.


Borrel na afloop

Geen grap
Een complete overname van je bedrijf door een buitenlandse partij, dat doe je niet zomaar. Kassenbouwer Certhon uit Poeldijk koos er daarom voor om in stapjes de aandelen over te dragen. Op 1 april 2020 kregen de Japanners van Denso een minderheidsbelang. Drie jaar later gingen alle aandelen over naar de partij met veel kennis uit de auto-industrie.

Kantoor blijft in Poeldijk
Denso is onderdeel van het nog bekendere Toyota en specialist in precisiewerk met robots bij de productie van auto’s. Interesse in voedselproductie was er al, getuige een bedrijfstak gericht op de food value chain waaronder nu ook Certhon valt. Samen werken Denso en Certhon nu aan de ontwikkeling van nieuwe teeltsystemen en tuinbouwrobots. Dat doen beide bedrijven met een nieuw opgerichte joint venture in Japan, jet hoofdkantoor van Certhon blijft in Poeldijk.

Robots
In Poeldijk staat ook een prototype oogstrobot, deze is nog in ontwikkeling. Na een vraag uit de zaal over ‘wanneer die robots nu eindelijk eens praktijkrijp zijn’ erkende CEO Lotte dat het ontwikkelen van robots niet eenvoudig is. “Vijf jaar terug hadden wij ook niet gedacht dat die robot er nu nog niet zou zijn.” John van der Sande zit bovenop de R&D en vertrouwde een vragensteller toe dat men nu bij versie vier is. Het heeft nog één of twee versies nodig.


Lotte van Rijn

Met Denso aan boord is er veel vertrouwen dat de robot die straks de markt op gaat ook echt goed is. “Als ik al zenuwachtig word, dan is dat vanwege de grote ambities van Denso.” En dat is positief, wilde hij daarmee zeggen. Dit naar aanleiding van zorgen uit de zaal over het instappen van grote internationale bedrijven in de sector. De boodschap: samen kom je verder.

Naar de M&A-makelaar
Samen verder komen zou je in het geval van transportbedrijf BosDaalen heel letterlijk kunnen nemen. Het fusiebedrijf, na het samengaan van Cargoboss en Van Daalen Transport in 2021, besloot niet lang daarna op zoek te gaan naar een koper. Dat werd Logisteed, net als bij Certhon een Japanse koper.


Gerard van den Bos en Aris van Daalen vormden een komisch presentatieduo

Gerard van den Bos vertelde open over het verkoopproces. “Anderhalf jaar geleden zijn we in een film beland.” Net als compagnon Aris van Daalen was hij verbaasd dat na een bezoekje aan de M&A-makelaar (een Engelse afkorting voor merger and aquisition die Gerard naar eigen zeggen tot dan toe niet kende) juist een Japans bedrijf interesse toonde in het transportbedrijf. Gaandeweg werd duidelijk waarom de Japanners zo geïnteresseerd waren.

Niet de eerste internationale overname
Voordat Aris daarover meer vertelde, namen de transportondernemers de zaal aan de hand van oude foto’s terug in de tijd. De tijd van transport met paard en wagen en per schuit. Aris pakte daarna ook de bedrijfstijdlijn erbij, waarin opvalt dat beide familiebedrijven al eens eerder aan een buitenlandse, destijds Engelse partij, verkocht zijn geweest. Tot 1998, toen de bedrijven besloten zelf weer de macht in handen te nemen.

Ambitie
BosDaalen, met de hoofdvestiging in Maasdijk, is specialist in geconditioneerd vervoer van aardappelen, groenten en fruit. Logisteed, onderdeel van Hitachi, zag in coronatijd het AGF-segment hard groeien. Dat wekte interesse bij het bedrijf dat de afgelopen jaren al meerdere logistieke overnames deed, ook in het farmatransport in Nederland.

Logisteed heeft de ambitie om met BosDaalen op nog meer Europese landen te gaan rijden, en ook andere producten te gaan vervoeren. Het oog is daarbij onder meer gevallen op farma, medische producten. Aris en Gerard hebben daar in het verleden ook naar gekeken.

Private equity 'ontdekt' transportsector
De transportondernemers voorspellen dat net als in de tuinbouw ook in het transport een schaalvergrotings- en consolidatieslag plaats gaat vinden. Aris: “Private equity heeft de transportsector ‘ontdekt’.” Gerard verwacht dat alleen grote en kleinere (vijf tot tien ‘auto’s’ in het jargon van Gerard) bedrijven blijven bestaan. Wijzend op analyses en nieuwsberichten die uitwijzen dat middelgrote transportbedrijven het moeilijk hebben.

In zowel de presentatie van Lotte als die van Gerard en Aris was er ook aandacht voor het meekrijgen van de eigen medewerkers in het proces. Een overname is spannend, zeker als het ook nog een buitenlandse partij is met wie er serieuze culturele verschillen bestaan.


Lotte van Rijn en John van der Sande van Certhon toen het even over robots ging

Verontrustend?
Of het ook een verontrustende ontwikkeling is, wilde iemand weten. Robin Berendse van Yeald, hij opende de middag namens de Agro Businessclub Westland, kreeg die vraag voorgelegd. Yeald is actief als M&A-begeleider en -adviseur. “Vooruitgang stop je niet”, stelde hij nadat hij eerst kort het punt had gemaakt dat private equity niet per se vreemd buitenlands geld hoeft te zijn. “Ook Westlandse ondernemers kunnen vreemd geld inbrengen bij bedrijven. Ook dat is private equity.”

Nostalgie
Nog lang niet iedereen in Westland is gewend aan de ontwikkelingen waarmee de sector te maken krijgt, bleek donderdagmiddag maar weer. Soms speelt nostalgie op. De ondernemers die van dichtbij kennis hebben gemaakt met het M&A-fenomeen snappen dat, maar kijken vooral ook verder. Naar nieuwe mogelijkheden bijvoorbeeld. Lotte: “Denso komt hier ook veel kennis brengen. Samen gaan we iets maken wat de sector versterkt en wat de sector ook hard nodig heeft.” Zij doelt daarmee op technische innovaties.

Westland wekt interesse
Gerard wees namens BosDaalen onder meer op vernieuwing in ICT. “Met Logisteed gaan we stappen zetten zodat de klant realtime en transparant zijn zending kan zien. In andere sectoren kan dat al, maar in onze sector is dat nog niet zo.” Ook professionaliseert de organisatie bij het transportbedrijf. De 'boekhouder die ook arbeidscontracten opstelde', heeft er inmiddels een financieel directeur bij gekregen. En het aannemen van nieuwe mensen, dat is tegenwoordig een taak voor de HR-specialist. “Je hebt specialisten nodig.”

Als groei dankzij het instappen van een buitenlandse partij met een toekomstvisie daarbij kan helpen, dan hoeft dat niet verkeerd te zijn. Ook niet voor Westlandse familiebedrijven. Westland, als spil in zowel tuinbouw als AGF-transport, wekt interesse vanuit Japan.

Frank Hordijk (Cees Advocaten), Gerard van den Bos (BosDaalen), Robin Berendse (Yeald) en Aris van Daalen (BosDaalen). Tot hilariteit van de zaal konden er tijdens de quiz van Gerard en Aris prijzen gewonnen worden. Gerard had kalenders meegenomen.

Bekijk hier een foto-impressie van de middag en de borrel.

Voor meer informatie:
Agro Businessclub Westland
info@agrobusinessclubwestland.nl
www.agrobusinessclubwestland.nl

BosDaalen
info@bosdaalen.nl
www.bosdaalen.com

Certhon
info@certhon.com
www.certhon.com