Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Geert Vilez verknocht aan de bruisende handel

“Ik betreur het dat Belgische veilingen zijn opgeschoven naar massaproductie in tomaten"

Tholen - Wanneer iemand lang in dienst is bij dezelfde werkgever, mag deze bij wijze van spreken tot de inventaris van het bedrijf worden gerekend. Geert Vilez, die sinds 1988 in dienst is bij Demargro, is zo iemand. In vakblad Primeur doet hij zijn verhaal.

Geert Vilez begon zijn reis bij Demargro kort na zijn afstuderen die door speciale bemiddeling tot stand kwam: “Ik had les van de burgemeester van Ardooie die wist wat ik in mijn mars had. De toenmalige zaakvoerder van Demargro had hem aangesproken: ‘Heb je nog een goede student?’ Ik werd voorgesteld en na een paar zaterdagen mee te zijn geweest naar de veiling om te zien of het werk me zou bevallen, kregen we allebei een goed gevoel.”


Geert Vilez

Opwindend avontuur
Geerts keuze om bij Demargro te blijven was niet alleen gebaseerd op de goede relatie met zijn werkgever, maar ook op de aard van het werk zelf. Geert had marketing gestudeerd en sprak zijn talen, maar van groenten en fruit wist hij nog maar weinig af. Bij Demargro werd hij al snel verknocht aan de bruisende handel.

“Het is en blijft een opwindend avontuur. ‘s Ochtends naar de veiling gaan, administratie bijhouden, beurzen in het buitenland bezoeken, het is allemaal erg afwisselend qua werkzaamheden,” vertelt Geert. “Bij ons draait alles om export. We leveren aan grote warenhuisketens, en daar hebben we geen uitgebreide marketing voor nodig. We draaien mee met de aankopen op de veiling, en hoewel je dat niet kunt aanleren, heb je een zeker fingerspitzengefühl nodig. Gelukkig had ik dat. Facturen opstellen was ook een belangrijk onderdeel van mijn werk, en ik was en ben nog steeds een manusje-van-alles.”

Voorsprong
Geert heeft Demargro zien groeien en zich ontwikkelen gedurende zijn 35 jaar bij het bedrijf. Hij benadrukt dat de handel in groenten en fruit niet altijd voorspelbaar is. Productie en afzet zijn nauw verbonden, en er zijn altijd onverwachte factoren die de zaken kunnen beïnvloeden. Hun focus op export en kennis van de markt gaf Demargro een voorsprong. “De Duitse markt is een nachtmarkt. Als je om 7 uur ‘s ochtends belde en alle tomaten waren verkocht, dan wist je dat de prijs zou stijgen. Tegenwoordig kun je daar niet meer op afgaan, de markt is moeilijker om in te schatten.”

Overal komen tegenwoordig tomaten vandaan, daarom pleit Geert om de aandacht te blijven vestigen op kwaliteit en smaak. Geert: “Ik betreur het dat Belgische veilingen zijn opgeschoven naar massaproductie in tomaten. Ik zou graag meer aandacht en accenten zien op kwaliteit en smaak. Dat zou het Belgisch product goed doen.”

Een van de meest opvallende veranderingen die Geert heeft opgemerkt, is de evolutie van klantrelaties. “Klanten zijn minder trouw dan vroeger. De concurrentie is erg groot, werkelijk de laatste centime kan de doorslag geven. Het is nu moeilijker dan 30 jaar geleden, ondanks alle ervaring,” zegt hij.

Klantenbinding
Desondanks heeft Demargro manieren gevonden om klanten aan zich te binden door meerwaarde te bieden. Hij geeft een voorbeeld: “Een klant van ons verloor op een bepaald moment 10 tot 11 procent van zijn verkopen, omdat klanten tomaten van de ene naar de andere doos verlegden. We ontwikkelden een machine die een net om de dozen wikkelde zodat klanten de tomaten niet meer konden verleggen. Elke klant heeft specifieke behoeften, en we passen onze aanpak dienovereenkomstig aan.”

Demargro heeft in de loop der jaren mijlpalen bereikt, waaronder de recente verhuizing naar een nieuw pand. Geert is trots op hoe het bedrijf is geëvolueerd en is tevreden met de oude en nieuwe generaties die samenwerken om het bedrijf te laten groeien. Geert: “Op dit moment hebben we 40 medewerkers, waaronder 20 in het magazijn, 10 op kantoor, en 10 chauffeurs en verpakkingspersoneel. In 35 jaar zijn we gegroeid van 400 miljoen Belgische frank naar 40 à 50 miljoen euro.”

Wat Geert’s persoonlijke toewijding aan Demargro betreft, benadrukt hij nog altijd enorm veel plezier in zijn werk te hebben. “Ik amuseer me enorm, mijn werk is mijn leven en ook een beetje mijn kindje. Ik ben er trots op dat mijn bazen de belangen van het personeel altijd goed behartigen. Ik hoefde nooit om salarisverhoging te vragen; het kwam altijd vanzelf.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Demargro
Ter Vlucht 5
8850 Ardooie
Tel: +32 51 747 075
[email protected]
www.demargro.be

Gerelateerde artikelen → Zie meer