Komkommerveredelingsbedrijf Sakata neemt Sana Seeds over en breidt daarmee haar aanwezigheid op de komkommermarkt uit. "We verbreden ons portfolio. Na flinke investeringen in de afgelopen jaren in tomaten en paprika's, hebben we nu voet aan de grond gekregen in komkommers', vertelt Matthieu Maxant, EMEA Chief Operating Officer van Sakata.
Matthieu Maxant
Overname
Matthieu vertelt dat de overname eind september officieel werd afgerond. Het is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen de bedrijven die twee jaar geleden begon. "Sana Seeds kan meer gaan telen en gebruikmaken van het brede Sakata-netwerk. Deze samenwerking is logisch, omdat Sakata van plan was om haar komkommerportfolio uit te breiden."
Sakata heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in haar tomaten- en paprikaprogramma's. "Echter waren we niet aanwezig op de komkommermarkt, met name in Europa. In 2017 hebben we het Jordan Beit Alpha komkommerprogramma overgenomen. Dat programma richt zich voornamelijk op het Midden-Oosten. Met de overname van Sana Seeds hebben we ons aanbod uitgebreid naar de Zuid-Europese markt. Dat hebben we gedaan met rassen die goede opbrengsten laten zien in landen als Mexico. Door het combineren van kiemplasma's kunnen we onze klanten in de toekomst een uitgebreider portfolio aanbieden."
Nu twee teamleden van Sana Seeds zich bij Sakata aansluiten, worden er in de toekomst meer ontwikkelingen verwacht. "Dit is niet slechts een symbolische overname. Sana Seeds heeft zich bij Sakata aangesloten omdat zij geloven in ons komkommerportfolio."
Dit betekent investeringen in klimaatgecontroleerde markten met hoge opbrengsten. "Ik zou liegen als ik zou zeggen dat dit geen interessante markt voor ons is," bevestigt Matthieu. Het eerste ras bevindt zich momenteel in de voorverkoopfase. "Naast proeven in Almeria zal dit ras ook getest worden in Noord-Europese omstandigheden. We investeren actief in deze markt en verwachten dat er meer rassen in de toekomst verschijnen."

Veredeling van paprika
Sakata investeert ook in paprika's. Het bedrijf heeft een veredelingsprogramma in Almeria. Dat vormt het hart van de Europese paprikateelt. "In ons hoofdkantoor in Frankrijk hebben we een tweede veredelingsprogramma dat zich richt op het veredelen van paprika's. Daaronder vallen snackpaprika's die geschikt zijn voor verschillende klimaten. Al deze markten helpen om een breed assortiment op te bouwen."
Tomaten
"We blijven ons minder richten op grotere rassen vanwege het hoge concurrentieniveau. Ook blijven we ons erop richten om de kwaliteit te behouden. Daarom zijn onze rassen bekend."
De markt wordt geconfronteerd met inflatie, hoge gasprijzen en arbeidskosten. "Tegenwoordig zijn we minder aanwezig in zeer gespecialiseerde markten in Noord-Europa en richten we ons op het zuiden waaronder Marokko. De inflatie is daar lager dan in Nederland of het Verenigd Koninkrijk. Ook de energieprijzen en arbeidskosten zijn minder belastend."
Het rugosevirus heeft echter grote veranderingen teweeggebracht in de sector. "Het virus is momenteel de grootste uitdaging en blijft topprioriteit voor ons." Op de markt zijn veel rassen die resistent zijn, maar Sakata blijft prioriteit geven aan smaak. "De balans tussen resistentie en smaak is een uitdaging in de sector. We hebben gemerkt dat verschillende rassen goed resistent zijn tegen rugose. Dit zijn geen nieuwe rassen en dat geeft telers en retailers vertrouwen. Deze producten zijn al geselecteerd en erkend om hun smaak en resistentie."
Voor meer informatie:
Andrée Avogadri
Sakata Seed Corporation
Tel.: +33 7 88 86 93 24
[email protected]