Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

AGF-categorie Aldi België: lokale pareltjes en sterke leveranciersbanden

Tholen - In de competitieve wereld van AGF staan supermarkten voortdurend voor de uitdaging om te excelleren. Discounters vallen op door hun goede prestaties. Aldi België investeerde een aantal jaar terug fors in de groei van een kwalitatief versassortiment en biedt ook unieke lokale producten. Hoewel de Belgische miniwatermeloen nog in een experimentele fase verkeert, is de Belgische zoete aardappel al een vaste waarde in hun assortiment. “Een diepgaande samenwerking met leveranciers speelt hierin een cruciale rol,” zegt Kilian De Geyter, Category Manager AGF Aldi België.

Met beschikbaarheidskwesties, een issue die dit jaar door weersextremen voor uitdagingen zorgde in de hele sector, is verdere ketenintegratie en het smeden van sterke banden met vertrouwde leveranciers voor Aldi België de sleutel tot succes. De Aldi-consument verwacht lage prijzen en sterke promoties. Kilian De Geyter speelt kort op de bal, in samenwerking met de keten. Kilian: “We hanteren kortetermijnprijzen, waarmee we de marktprijzen kunnen volgen en ons aanpassen aan de evolutie ervan. Omdat we zo nauwlettend de markt volgen en snel moeten reageren, kunnen we sterke prijspieken en -dalen ervaren. Dit vraagt om flexibiliteit en het vermogen om snel beslissingen te nemen om onze klanten de beste prijzen te bieden.”


Kilian De Geyter

Promoties gaan door
Discountformules hebben in tijden van inflatie de wind in de rug, maar de lage marktvolumes en beschikbaarheidsproblemen in de sector maakten het uitpakken met promoties tot een uitdaging. Het lagere aanbod dan gebruikelijk heeft overigens niet geleid tot uitval van geplande promoties. “Promoties kunnen leiden tot grote vraagpieken. Een zorgvuldige planning is dan cruciaal om de verwachte volumes te halen en het gewenste effect te bereiken. Dit vereist gedegen voorbereiding en flexibiliteit, soms zelfs lastminute aanpassingen. Gelukkig hebben we al onze promoties kunnen uitvoeren zonder klantverstoring,” vertelt Kilian.

De balans opmakend aan het einde van het zomerseizoen, is de category manager tevreden over de prestaties van de AGF-afdeling. Aan de vraagkant heeft inflatie de druk op promoties verhoogd. “Mensen zijn nu actiever op zoek naar aanbiedingen en kortingen, en ze zijn bereid om terug te keren naar de winkel voor promoties. Dat merken we aan het aankoopgedrag. Klanten komen vaker naar de supermarkt en kiezen ze eerder voor losse artikelen dan voor multipakketten. Dit laat zien dat klanten niet alleen op prijs letten, maar ook bewuster nadenken over wat ze daadwerkelijk nodig hebben. Het wijst ook op de trend dat consumenten een stap vooruit zetten richting duurzaamheid.”

Complexe balans
Aldi België investeerde vijf jaar geleden in kwaliteitsbehoud door koude ketens in te richten voor tientallen kwetsbare producten als bladgroenten, zachtfruit en bewerkte producten. Kilian: “We hebben de houdbaarheid van deze producten daadwerkelijk kunnen verbeteren door ze gekoeld te laten aanleveren via onze leveranciers, ze gekoeld te distribueren en gekoeld te verkopen. Dit stelt ons in staat om de volledige controle te hebben over de koude keten, wat bijdraagt aan de kwaliteit en versheid van deze producten.” Ook in het verpakkingsbeleid maakt Aldi duidelijke keuzes. “In principe proberen we waar mogelijk verpakkingen te verminderen, maar verpakken heeft echter aantoonbare voordelen. Dat maakt het tot een complexe balans. We wegen onze investeringen telkens zorgvuldig af om ervoor te zorgen dat het verminderen van verpakkingen niet ten koste gaat van de productkwaliteit.”

Meer dan basics
In deze tijd lijken consumenten terug te grijpen op de basics binnen de AGF-categorie. De verkoop van banaan heeft een boost gekregen. Kilian: “Wat de prijs per kilogram betreft, zijn bananen een van de goedkoopste fruitsoorten. Ze zijn zeer toegankelijk, populair bij iedereen en gemakkelijk te consumeren. Bananen bieden tal van voordelen en het lijkt erop dat klanten teruggrijpen naar basisvoedsel dat vertrouwd, goed en lekker is. Het is een product dat het historisch goed heeft gedaan. Om nog meer in te spelen op de behoeften van onze klanten, hebben we de Fairtrade junior banaan geïntroduceerd, speciaal gericht op kinderen. Dit past goed bij deze categorie die goed presteert.”
Bananencategorie presteert goed.

Aardappelen zijn een tweede sterke basis in het assortiment. Daarin biedt Aldi acht referenties. Kilian: “Klanten blijven aardappelen waarderen, wat positief is, gezien het feit dat het een gezond product is. We bieden acht referenties die van labels zijn voorzien om hen te helpen begrijpen welk type aardappel het beste geschikt is voor bijvoorbeeld puree of frieten. Daarmee maken we het klanten bewust heel gemakkelijk. Zoete aardappelen is hierin een bijzondere referentie. We hebben dit als uniek Belgisch product dat speciaal voor ons wordt geteeld door een lokale teler.” De discounter biedt dus meer dan basics, niet alleen in aardappelen en bananen. Aan het begin van de zomer introduceerde Aldi België nog een lokale parel, de Belgische miniwatermeloen. “Deze bevindt zich momenteel nog in een experimentele fase en is nog niet overal in België verkrijgbaar. We streven ernaar om dit product in heel België aan te bieden, waardoor we als nationale Belgische retailer ons verhaal breed kunnen uitdragen. Dat wordt pas echt interessant…,” aldus Kilian.


De Belgische mini-watermeloenen Tomélon.

Seizoensgebonden
Grofweg hanteert Aldi België twee seizoenen die in elkaar overlopen. In de zomer breidt de categorie uit met producten als aardbeien, pruimen, steenfruit en meer druivensoorten, terwijl in de winter het assortiment verschuift naar wintergroenten zoals knolselder, groenekool, pastinaak en rapen. Dit zorgt voor variatie en geeft klanten wat ze in het seizoen verwachten.
Met de keuze voor lokale sourcing in Europa speelt Aldi België actief in op seizoensgebondenheid. Hierbij hanteren ze het principe: zo dichtbij als mogelijk, zo ver als noodzakelijk. Eerst bekijken ze mogelijkheden in België, dan buurlanden en dan verder in Europa. In de zomermaanden is het mogelijk om 90 procent van de groenten lokaal te kopen. Belgische producten hebben een streepje voor, maar België is klein en net over de grens zijn er in Nederland vele telers actief, die vallen daarom onder het begrip lokaal.


Inflatie verhoogt promotiedruk.

Verder probeert Aldi België het seizoen te verlengen met vroege en late variëteiten en sourcen vanuit serres zodat er minder geïmporteerd hoeft te worden.
Tomaten waren bijna jaarrond Belgisch, maar door de sterk gestegen energieprijzen bleven de tomatenkassen afgelopen winter leeg en moest uitgeweken worden naar Spaans product. Voor komend seizoen zijn er weer afspraken gemaakt met lokale serretelers. Kilian: “De beschikbaarheid is weliswaar niet meer zoals dat ooit vroeger was, dus er is nu meer planning en afstemming nodig. Niettemin verwacht ik dat, wanneer de juiste overeenkomsten zijn gesloten, alles soepel verloopt en artikelen beschikbaar zijn in de geplande weken.”

Binnen 24 uur
Het zomaar kopen wat er op een bepaalde dag beschikbaar is, is echt verleden tijd, benadrukt Kilian. Er wordt nu veel meer gepland en afspraken gemaakt om de gewenste volumes en kwaliteit te garanderen. “We werken al vele jaren samen met dezelfde leveranciers, wat heeft geleid tot een diepgaand begrip van onze behoeften en verwachtingen. Deze leveranciers werken op hun beurt nauw samen met telers om specifiek voor ons te telen. Deze samenwerking wordt steeds intensiever, met een kortere supply chain. Hierdoor kunnen we leadtimes verkorten. Frambozen liggen bijvoorbeeld al binnen 24 uur na de pluk in onze winkels.”

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Aldi
Keerstraat 4
9420 Erpe-Mere
www.aldi.be