Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Erg drukke tweede dag op Fruit Attraction; veel AGF'ers naar Atletico-Feyenoord

De tweede dag van Fruit Attraction in Madrid was traditioneel de drukste beursdag, met volgens verschillende exposanten was het tegelijkertijd de drukste beursdag ooit. De verhuizing van het Hollandse en Belgische paviljoen naar hal 6 was bevredigend voor veel exposanten en zoals gebruikelijk waren de Spaanse hallen het drukst. 's Avonds waren veel bezoekers en standhouders echter op tijd vertrokken om op tijd te zijn voor de Champions League-wedstrijd Atletico Madrid - Feyenoord. Vandaag is het beurs tot 17.00 uur.


AGF-handelaren vermaken zich in het stadion. Hier het team van EFP

De meningen over het Spaanse begin van het seizoen zijn verdeeld. Het tomatenseizoen is begonnen met een tekort, maar de aanvoer van andere vruchtgroenten lijkt te verbeteren. Het Spaanse mangoseizoen was uiterst kort en er wordt ook een lage oogst verwacht voor avocado's. Er vindt momenteel een echte consolidatie plaats in de Spaanse citrussector, waarbij partijen fuseren en anderen zelfs hun bedrijf sluiten. Op dit moment komt de Spaanse citrusaanvoer langzaam op gang.


"De deal is rond", aldus een lachende Jack Aartsen met Ben de Groot

Er waren veel tevreden gezichten op het Belgische paviljoen, dit jaar was er het grootste aantal exposanten sinds het begin van de vakbeurs. Exposanten zeggen steeds vaker dat de beurs in Madrid groeiende interesse heeft in vergelijking met Fruit Logistica in Berlijn, vanwege het perfecte tijdstip voor het begin van het hardfruitseizoen. Dit jaar hebben bezoekers vooral veel interesse in Belgische appelen, maar toch vooral in peren. Met de verhuizing naar een nieuwe hal was er wat bezorgdheid of men hen zou kunnen vinden, maar die zorgen bleken ongegrond te zijn.


Teamfoto Nature's Pride

Nieuwswaardig waren dit jaar onder meer de herintroductie van de clubpeer Xenia, een samenwerking tussen Duitse en Nederlandse telersorganisaties. Bovendien lanceerde Fyffes een nieuw bananenmerk, genaamd Trudi's. Dole introduceerde in navolging van het Be Exotic merk de bio-lijn Go Organic! En Fairtrasa lanceerde's werelds eerste 100% Regenerative Organic Certified®-bananen.

De Duitse delegatie was dit jaar zeker groter dan vorig jaar. Veel bedrijven zijn vertegenwoordigd in het Duitse paviljoen in hal 8, georganiseerd door de BVEO. Over het algemeen wint de Spaanse beurs terrein onder Duitse bedrijven. Velen van hen gebruiken de beurs om zowel leveranciers als exportklanten te ontmoeten.


De groep van Frutas Luna, Marni Fruit, FSFS, Weyers, Brassica Trade en Koornstra

Sommige Spaanse exposanten uitten de goede kwaliteit van hun bezoekers en anderen onthulden dat ze waarschijnlijk volgend jaar niet in Berlijn zullen exposeren, omdat Fruit Attraction steeds belangrijker en interessanter wordt op zakelijk gebied. Alleen exposanten in de nieuwe hal 1 zeiden dat ze minder verkeer zagen, terwijl andere hallen drukker waren, maar het aantal bezoekers leek af te nemen in het laatste uur. Veel exposanten geven aan dat de beurs in Madrid steeds belangrijker wordt in Europa, vanwege de timing en het steeds groter wordende aantal bezoekers.


Greefa

De Grieken in hal 10 hadden tot nu toe een uitstekende beurs. De Griekse stand was groter dan ooit tevoren op Fruit Attraction. Het aantal bezoekers was erg hoog en veel kiwi-exporteurs gaven aan op weg te zijn naar een solide seizoen - de weersomstandigheden in Griekenland bleken voor hen niet zo'n groot probleem.

De Egyptenaren waren zeer tevreden met de aangevraagde offertes voor hun aankomende citrusseizoen, met de vraag die voornamelijk uit Europa en Azië komt.

Op de tweede dag van de vakbeurs in Madrid waren er enkele belangrijke ontwikkelingen in de Italiaanse veredelingssector, te beginnen met de officiële intrede van Esasem op de Spaanse markt. Ook werd de aanwezigheid van Indiase kopers, vooral geïnteresseerd in appelen, en Aziatische handelsbezoekers opgemerkt, naast kopers uit Nederland, Duitsland en Zuid-Afrika. Een Zuid-Italiaanse teler zei dat Fruit Attraction een uitstekend platform is om activiteiten te plannen voor het volgende aardbeienseizoen, dat over ongeveer twee maanden begint.

"We kregen een sterke respons van de Zuid-Amerikanen, wat een zeer interessante markt voor ons is. Tussen Brazilië en Argentinië, waar onze zaden hun biologische betrouwbaarheid hebben aangetoond voor de lokale bodem-, klimaat- en teeltomstandigheden, evenals voor de markten," meldde een manager van een Italiaanse zaadleverancier.

Morgen publiceren we de fotoreportage.