Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Netto-omzet van Greenyard groeit met 10,3% in eerste kwartaal

Greenyards Like-for-Like (LfL) netto-omzet bedroeg € 1 281,3m in het eerste kwartaal van het huidige boekjaar. Een groei van 10,3% ten opzichte van € 1 161,2m in dezelfde periode vorig jaar. Vergeleken met het eerste kwartaal van vorig jaar, bleven de volumes stabiel (+0,2%). Om een eerlijke waarde te behouden voor de hele keten, van consument tot teler, werden tijdens het kwartaal noodzakelijke prijsstijgingen (+10,1%) doorgerekend.

Bij groenten en fruit is inflatie slechts één van de parameters die de prijs bepaalt. Aangezien het om pure en natuurlijke producten gaat, dragen ook de oogstopbrengst en -omstandigheden en de beschikbaarheid van de producten direct bij tot een correcte prijs. Prijsniveaus worden hieraan aangepast en weerspiegelen zo een reële stijging van de inputkosten en kosten voor grondstoffen van de afgelopen perioden.

De rol van gezonde en voedzame voeding blijft relevanter dan ooit. Vergeleken met vóór COVID-19 zijn de volumes (in ton) bij Greenyard gestegen met bijna +4%. En hoewel COVID-19 ertoe leidde dat consumenten bewuster omgingen met hun levensstijl en voedingspatronen, ligt de consumptie van groenten en fruit per
hoofd van de bevolking in de EU vandaag nog steeds ver onder de aanbevolen hoeveelheid van 400 gram per dag.

Fresh segment
In Fresh steeg de LfL-netto-omzet in het eerste kwartaal van € 966,1m in dezelfde periode vorig jaar naar € 1 053,6m dit jaar. Een stijging van 9,1%. De Fresh-volumes stegen met +0,6% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar, terwijl de prijsstijgingen +8,5% bedroegen.

Vandaag, en inclusief de meest recente Geïntegreerde Klantrelatie (Dohle HIT) die werd opgestart, wordt 80% van de omzet in het Fresh-segment via dit model gerealiseerd. Deze unieke manier van werken zorgt voor een stabielere Aangepaste EBITDA en stelt Greenyard in staat om haar relatieve marktpositie verder te versterken dankzij open en transparante relaties met alle partijen in de voedselwaardeketen.

Long Fresh segment
In Long Fresh steeg de LfL-netto-omzet dit kwartaal tot € 227,6m, vergeleken met € 195,9m vorig jaar. Dit is een stijging van 16,2%. De volumes zijn 2,1% lager in het eerste kwartaal van het boekjaar, vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit is te wijten aan een tijdelijke vertraging in de orders voor bereide voedingsproducten, die naar verwachting in de komende kwartalen zal worden ingehaald. Prijsstijgingen voor grondstoffen en andere inputkosten zijn in belangrijke mate doorgerekend (+18,3%).

Voor het volledige jaar 23/24 bevestigt Greenyard haar ambitie om
€ 175-180m Aangepaste EBITDA en € 4 900m netto-omzet te realiseren. Greenyard bevestigt ook haar ambities om tegen maart 2026 een omzet van 5,4 miljard euro en een aangepaste EBITDA van € 200-210m te realiseren.

Voor meer informatie:
Greenyard
[email protected]
www.greenyard.group

Publicatiedatum: