Shypple is een relatief jonge expediteur en in 2016 opgericht als boekingsplatform. In 2021 is de Milestone Group gekocht en geïntegreerd in Shypple. Juri Falandt: "We hebben een platform dat de communicatie versnelt en klanten snelle antwoorden biedt via de chatfunctie. Voor kassenbouwers levert dit compleet inzicht op in hun zendingen. Niet alleen voor de verscheper, maar ook voor de ontvanger en eventueel andere belanghebbenden. Dat zorgt voor eenvoudige en snelle communicatie waarbij alle informatie en documentatie op één locatie is en voor iedereen toegankelijk."

Juri Falandt
Wie is Shypple en wat zijn de vervoerstypen?
De expediteur heeft twee vestigingen waarvan Rotterdam het hoofdkantoor is waar de zeevracht geregeld wordt. Schiphol is voor de luchtvracht en een eigen warehouse voor crossdock en opslag en distributieklanten. De locatie in België is voor lucht- en zeevracht. Daarnaast hebben ze locaties in Centraal Amerika in Costa Rica, Honduras en Guatemala. Daar vervoeren ze voornamelijk bederfelijke lading. Ook hebben ze kantoren in Thailand en China. Het kantoor in China is voornamelijk een "control tower" om alle lading te coördineren en sneller actie te kunnen ondernemen.
Shypple vervoert alle modaliteiten: zeevracht, luchtvracht, trein, warehousing etc. Het is ook een One Stop Shop. Sinds 2016 groeit het bedrijf jaarlijks gemiddeld 75%. Ze behandelen ongeveer 65.000 ton zeevracht en 15.000 ton luchtvracht. En zo'n 45.000 zendingen per jaar.
Wat is de toegevoegde waarde van Shypple ten opzichte van een 'reguliere expediteur'?
Juri: "Het platform versnelt dus de communicatie en biedt klanten snelle antwoorden via de chatfunctie. Daarnaast maakt het platform het mogelijk om alle relevante communicatie en documentatie moeiteloos terug te vinden."
Alle betrokkenen in de supply chain hebben toegang tot hetzelfde platform, waardoor beslissingen kunnen worden genomen op basis van gedeelde en betrouwbare informatie. De tracking zorgt ervoor dat er gehandeld kan worden. Juri: "We sturen ook proactieve meldingen, bijvoorbeeld wanneer een verwachte aankomsttijd (ETA) is gewijzigd. Hierbij worden alle betrokken partijen onmiddellijk op de hoogte gesteld, waardoor er geen tijd verloren gaat en besluitvorming gebaseerd is op de meest actuele gegevens."
Wat brengt het platform concreet voor kassenbouwers?
"Het platform kan kassenbouwers tijd en kosten besparen. Shypple kan een analyse maken van hun huidige goederenstromen en werkwijze en daarmee het systeem inregelen. Dat kan in tijdsbesparing resulteren en kosten besparende maatregelen opleveren. Ook kan "demurrage" en "detention" voorkomen worden," antwoordt Juri. Demurrage-kosten zijn afhankelijk van hoelang een container na aankomst in de haven is. Detention is een vergoeding voor langdurig gebruik van de container totdat deze leeg aan de rederij wordt teruggestuurd.
Wat vinden exporteurs belangrijk bij hun keuze van een expediteur?
"Wij zien dat betrouwbaarheid, kwaliteit van de service, concurrerende tarieven, relatie en innovatie belangrijke issues zijn. In de toekomst zullen daarnaast systemen en duurzaamheid meer en meer een rol gaan spelen. Wij onderscheiden ons nu van andere expediteurs in de functionaliteit van het platform die ze nu aanbieden."
En tot slot ... Wat zijn belangrijke bestemmingen voor Shypple?
"De Verenigde Staten en Canada zijn belangrijke bestemmingen en naar deze landen vervoert Shypple veel zendingen. Met de partners in die landen kunnen op maat gemaakte oplossingen geboden worden voor de aflevering van de zendingen gerelateerd aan de kassenbouw. Locaties waar deze producten afgeleverd moeten worden zijn niet altijd de makkelijk bereikbare industrieterreinen. Shypple kan met gespecialiseerde partners zorgen voor de juiste afhandeling van projecten," besluit Juri.
Voor meer informatie:
Juri J. Falandt
Shypple
Vasteland 100
3011 BP Rotterdam
Tel: +31 6 22870807
[email protected]
www.shypple.com