Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toyota teelt aardbeien en cherrytomaten in zijn autofabrieken

De bovenstaande foto laat cherrytomaten in een teeltomgeving zien. Deze foto komt niet vanuit een teeltbedrijf, maar uit één van Toyota's fabrieken. In een andere fabriek is de aardbeienoogst in volle gang.

Waarom houdt een autofabrikant als Toyota zich bezig met dergelijke projecten?

In de Kamigo-fabriek van Toyota, waar motoren worden gemaakt voor onder andere de Crown- en Lexus-modellen, telen ze dus aardbeien.

Het gaat om vier aardbeienrassen geteeld, terwijl in de Myochi-fabriek cherrytomaten worden geteeld. Het doel is bij te dragen aan koolstofneutraliteit, maar waarom aardbeien telen in een autofabriek?

Afvalwarmte en CO2 hebben normaal gesproken een negatieve invloed op het milieu en het idee was om een productief gebruik te vinden. Deze aanpak levert ook economische voordelen op, zoals lagere brandstofkosten.

Met hulp van telers zette Toyota in april 2022 een experimentele kas op in de fabriek.

Een speciaal systeem stelt deze kas in staat om ongeveer 1,5 keer de opbrengst te telen van een veld van vergelijkbare grootte.

Een typisch veld heeft rechthoekige teeltpercelen en tussen al deze percelen zijn paden nodig. Maar zoals de foto hierboven laat zien, is er veel minder gangpad nodig als deze rijen zijwaarts kunnen schuiven, waardoor er meer ruimte overblijft voor de teelt van aardbeien. In deze opstelling wordt er alleen een gangpad gecreëerd waar dat nodig is, wat de winst verhoogt door de opbrengst voor een bepaald gebied te verhogen.

Voor de goede orde: de aardbeien en tomaten die hier worden geteeld zijn niet bestemd voor de markt, maar worden gratis aangeboden aan de personeelskantines van Toyota. Zoals Okajima uitlegt: "We zijn hier niet om de banen van telers af te pakken, we willen ze helpen door efficiënte tuinbouwsystemen te bouwen en andere vormen van technische ondersteuning te bieden. Deze inspanningen werden gedreven door een filosofie van werken voor iemand anders dan onszelf."

Hoewel velen aanvankelijk niet begrepen waarom Toyota zich met tuinbouw ging bezighouden, werken Toyota City en JA Aichi Toyota nu samen aan de proeven.

CO2 en afvalwarmte behandelen als hulpbronnen
Dit systeem certificeert het gebruik van groene stroom, waarbij hernieuwbare energie wordt geproduceerd in faciliteiten zoals afvalverbrandingsinstallaties en wordt verbruikt door lokale bedrijven.

Dit alleen zal de CO2-uitstoot echter niet volledig elimineren, wat Toyota's inspanningen om CO2 te gebruiken als hulpbron - zoals in de kassen - des te belangrijker maakt.

Lees meer op toyotatimes.jp.

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer