Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Neber-Gemüse teelt Naschi-tomaten

"We hebben de crisis overleefd omdat onze klanten wilden betalen voor groenten van hoge kwaliteit"

"We runnen ons bedrijf nu als derde generatie, hoewel we al meer dan 50 jaar op de groothandelsmarkt actief zijn," vertelt Friedrich Neber, die samen met Gudrun Neber het gelijknamige bedrijf in de Berglen runt. "We waren een klassiek teeltbedrijf dat zich concentreerde op de teelt van balkon- en jonge planten. In het begin werd de groothandel gebruikt om ons assortiment aan te vullen. Ongeveer 20 jaar geleden besloten we echter om de perk- en balkonplantenhandel op te geven. Sindsdien hebben we ons gespecialiseerd in groenteteelt."

Gudrun en Friedrich Neber op hun stand op de groothandelsmarkt in Stuttgart

Focus op kasteelt
Oorspronkelijk kweekte Neber zijn groenten in de vollegrond. De omstandigheden in de regio waren echter niet ideaal, vooral met betrekking tot irrigatiemogelijkheden. "Daarom zijn we ons uitsluitend gaan toeleggen op de teelt in kassen, met de nadruk op komkommers, tomaten, basilicum, munt en andere producten. Daarnaast kweken we ook in ultramoderne foliekassen."

Hij ontvangt goederen zoals paprika's, wortelen en radijzen van bevriende telers, om het assortiment uit te breiden. Neber teelt zelf bijna het hele jaar door tomaten en komkommers. "We beginnen met deze groenten in week 13/14 en bieden ze aan tot eind oktober. In de winter produceren de folietunnels weer veldsla in kleine hoeveelheden."

Afhankelijk van het product moet Neber werken met tot wel 30 procent hogere kosten. "De kosten voor onze basilicum en voor tomaten en komkommers liggen 20 tot 30 procent hoger dan voor de pandemie. Het zijn vooral de kosten van jonge planten die veel hoger zijn geworden."

De tomatenprijzen schommelden enigszins voor de feestdagen, terwijl de prijs van komkommers relatief lang stabiel was, zei Neber. De teler moest de teelt van veldsla verminderen omdat hij de kosten van de handmatige oogst niet kon dekken. In dit verband benadrukt hij dat alle twaalf werknemers goed verzekerd zijn en al minstens driekwart jaar op zijn bedrijf werken. "We hebben de crisis overleefd omdat onze klanten bereid zijn meer te betalen voor goede producten van hoge kwaliteit, zoals onze zoete tomaten."

Naschi tomaten van Neber

De belangrijkste klanten van het bedrijf zijn retailers en wekelijkse markten. Helaas gaat het huidige vakantieseizoen gepaard met een "extreme terugval" in de verkoop. De eerste helft van het jaar was echter bevredigend voor het bedrijf. "Vergeleken met de periode vóór de pandemie hebben we onze verkoop goed op peil kunnen houden. Dit is echter ook te danken aan het feit dat we producten aanbieden die zich onderscheiden bij het grote publiek, omdat we ons richten op hoogwaardige kwaliteit."

Neber is op zoek naar een opvolger voor het bedrijf.

Voor meer informatie:
Friedrich Neber
Neber-Gemüse
Frühlingsweg 6
73663 Berglen, Duitsland
Tel.: +49 7181 257386
[email protected]

Gerelateerde artikelen → Zie meer