Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Mike Beentjes, De Fruitloods

“Behalve op de markt zijn er haast geen gewone groentewinkels meer”

Tholen - Al generaties lang zit de markthandel in het bloed van de familie Beentje en ook Mike Beentjes, die de handel van zijn vader Cor overnam, zette het voort op markten in Haarlem, Beverwijk en Amstelveen. Tot corona kwam ….en hij een geintje uithaalde, hij begon spontaan een Aardbeien Drive-in aan ‘huis’. Het werd de opmaat naar De Fruitloods. Het marktleven heeft Mike vaarwel gezegd.

Mike met verse handel voor De Fruitloods

De breuk met het familieverleden voelt echter heel goed. “Ik mis het niet, integendeel. Het is hier druk genoeg en ik kan lekker mijn eigen gang gaan. Op de markt zit je altijd vast aan een bepaald aantal meters en er is meer concurrentie”, vertelt Mike. Een van de redenen waarom De Fruitloods zo’n succes is geworden, is omdat er behoefte is aan een ouderwetse groenteboer in de regio Heiloo waar De Fruitloods is gevestigd. Uit heel de regio komen mensen naar ons toe, merkt Mike.“Behalve op de markt zijn er haast geen gewone groentewinkels meer.”

Dochter Saar mocht de handel voorproeven

Gezien de vele klanten blijft het daarom mogelijk om met de marktformule door te gaan en handel weg te zetten. Mike verkoopt nog altijd pallets. “Het hoeft alleen niet meer op één dag, maar kan over meerdere dagen verspreid worden. Op de markt paste je de prijs op een gegeven moment aan aan het aantal mensen om de handel uit te delen, nu kan dat over meerdere dagen.” In De Fruitloods zijn mensen op zoek naar kwaliteit voor een scherpe prijs. Mike zorgt daarvoor door, net als zijn vader en grootvader, alles zelf in te kopen. De Fruitloods is van woensdag tot en met zaterdag open. Op maandag, dinsdag en donderdag is Mike op pad om in te kopen. Hij weet de weg, naar telers in de buurt, maar ook in de rest van Nederland en, bij aardbeien- en andere tekorten, ook de Belgische veilingen. Buiten het seizoen zijn er relaties met vaste telers in Spanje.

Mike met zijn collega Mustafa en beste hulp Saar

Mike: “Kwaliteit is het belangrijkste, en het verhaal dat erachter zit waarderen de mensen heel erg. Ook het feit dat we alles gewoon los hebben liggen vinden ze prettig. Ze kunnen pakken wat ze hebben willen, al zijn het 3 kersen.” Klanten die naar De Fruitloods komen, kopen anders dan die op de markt. “Daar vind je toch meer koopjesjagers. Klanten komen hier speciaal naartoe en als het dan ietsjes meer kost, is dat niet erg, als het maar goed is.”

De Fruitloods ligt niet op een A-locatie, maar dat hoeft ook niet. Klanten weten de loods te vinden. Social media hebben daarin een belangrijke rol gespeeld. “We hebben 10.000 volgers op Facebook en Instagram. Zo is het begonnen te lopen en als het goed is, komen de mensen terug.”

Dat gaf ook het vertrouwen om de opslagloods naast zijn huis om te bouwen naar een grote marktkraam. De markthandel werd ook steeds lastiger. “We zaten met een onwijs probleem qua personeel. Op marktdagen begonnen we om half vier ’s ochtends en om acht uur
's avond waren we klaar. Er zien er niet veel die dat willen. Nu doen we gewoon ’s morgens de deur open en hoeven alleen maar bij te vullen. We kunnen het dus met veel minder mensen af.”

Voor meer informatie:
De Fruitloods
Handelsweg 5
1851 NX Heiloo
[email protected]
www.fruit-loods.nl