De Gemüsering-Gruppe is één van de grootste groente- en fruitbedrijven in Duitsland, waartoe ook bedrijven als Kärcher en Andretta behoren, die samen met de Gemüsering zelf op de groothandelsmarkt van Stuttgart gevestigd zijn. Salesmanager Markus Keller geeft eind juli een update. "We leveren van hieruit ongeveer 800 pallets per dag aan de centrale magazijnen van de winkelketens. We hebben zelf vier eigen vrachtwagens tot onze beschikking, en het merendeel wordt gedistribueerd via transportbedrijven die de goederen uitsluitend vervoeren met voertuigen met ons logo erop."

Markus Keller. Foto: Gemüsering
Kool, sla en wortelen behoren tot de producten met de hoogste omzet
"Sommige telers met wie we al vele jaren nauw samenwerken, zijn exclusieve partners van verschillende supermarktketens. De familie Hagdorn uit Hochdorf levert bijvoorbeeld het hele jaar door tomaten aan de supermarkt", benadrukt Keller. Hij schat dat ongeveer 10% van de producten van Gemüsering geëxporteerd wordt, bijvoorbeeld naar Oost-Europa.
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat het assortiment van het bedrijf uit Stuttgart voornamelijk uit groenten, met als best verkochte producten kool, sla en wortelen, aldus Keller.
Een vrachtwagen van Gemüsering
Geïmporteerde wortelen langer beschikbaar
Van maart tot eind mei waren er wortelen uit Spanje en Italië beschikbaar voor de Gemüsering, waarna ze hun aandacht richtten op het op de markt brengen van wortelen van Duitse teelt. "Dit jaar werden geïmporteerde wortelen ongeveer tweeënhalve maand aangeboden. Ter vergelijking: vorig jaar werden de buitenlandse producten slechts ongeveer vier weken in Duitsland aangeboden. Daarom waren de wortelen dit jaar duurder. Er werd dit jaar minder in het buitenland geteeld, omdat er vorig jaar nauwelijks volume in Duitsland geïmporteerd werd. Dit jaar was er echter weer veel vraag. De meeste wortelen kwamen uit Spanje en Italië."
Zowel de wortelen als de kool waren dit seizoen vrij hoog geprijsd. "De producten kunnen niet echt goed volgroeien, vooral omdat je rekening moet houden met veel water. Bij kool ontbreken daardoor ook bepaalde kalibers. In Nederland zie je dat de opbrengst per hectare veel lager is en er veel minder opgeslagen, maar direct verkocht wordt."

Kärcher op de Stuttgarter Großmarkt. Foto: Gemüsering
De belangrijkste afnemer van Gemüsering is de retail. "De groothandel blijft stabiel. We registreren geen neerwaartse veranderingen. Natuurlijk was de groothandelsmarkt 20 jaar geleden groter, maar dat was te wijten aan het feit dat de supermarkten hun producten lokaal inkochten. In die tijd werden er ook geen leveringen aan de groente- en fruitwinkels gedaan," beschrijft Keller. "De afgelopen tien jaar zijn de zaken echter gelijk gebleven. We zien onze toekomst nog steeds op de groothandelsmarkt en daar houden we aan vast. We kunnen ook weer een sterke afzet in de horeca realiseren. Het enige probleem heeft te maken met het gebrek aan personeel bij de cateringbedrijven, waardoor de winkels 's middags vaak gesloten zijn."
Weersgerelateerde veranderingen in de teelt
Voor andere gewassen, zoals aardbeien, zijn de telers nu afhankelijk van folietunnels. De klassieke teelt in de open lucht daarentegen is voor dit product aan het afnemen. "Ik ken steeds minder bedrijven die aardbeien in de open lucht telen. De beschermde teelt neemt gestaag toe. We zien ook dat het aandeel van sla in potten en bakken enorm toeneemt. Dit is in principe industriële teelt. Men moet echter ook benadrukken dat er tussen de vijf en tien miljoen kroppen sla uit een 'farm' komen, waarvoor aan de andere kant geen grote stukken land meer nodig zijn, wat van groot belang is, vooral met het oog op verschillende toekomstige problemen, zoals waterschaarste en het behoud van grondstoffen."

Foto: Gemüsering
Voor meer informatie:
Markus Keller
Gemüsering Stuttgart GmbH
Langwiesenweg 30
D-70327 Stuttgart, Duitsland
Tel: +49 711 168650
[email protected]
https://www.gemuesering.de