Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Als Algerije of Turkije meer exporteren dan hebben we in Almería overproductie"

Ondanks dat er in Almería nog kassen zijn waar groenten worden geoogst, kan er nu al een eerste balans worden opgemaakt van het voorbije winterseizoen dat, in de woorden van Virginia Artero, commercieel directeur bij Nationwide Spain, "beter is verlopen dan we aanvankelijk hadden gedacht".

"Alle productbeperkingen, de stijging van de kosten van douane en transport, opbrengstverliezen en de ongelooflijk hoge prijzen deden ons het slechtste vermoeden. In geen enkel ander seizoen hebben we immers de consumentprijs zo zien toenemen. Dus dachten we dat de export een klap ging krijgen. Dat is ook gebeurd, want zowel Nationwide als de rest van de bedrijven in Almería hebben minder kilo’s verzonden, maar anderzijds hebben we allemaal meer omzet gedraaid."

"De beschikbare hoeveelheid groenten is praktisch het gehele seizoen kleiner geweest, maar niet alleen in Spanje", zegt Virginia, "ook in Marokko, en dat heeft ervoor gezorgd dat de prijzen omhoog zijn geschoten. Maar door de lagere volumes was er minder werk in de pakstations."

"Het is een zeer lastig seizoen geweest die de hele sector in Almería sterker heeft gemaakt, maar tegen een hoge kost voor telers, handelaren en exporteurs. Halverwege het seizoen kregen de telers te maken met een onvoorziene stijging van de kosten van diesel, energie, plastic of karton, wat veel stress heeft veroorzaakt. En door de onzekerheid weten telers nog niet goed hoe ze volgend seizoen het best aanpakken."

"Voor ons is het ook moeilijk geweest en we zien dat bepaalde klanten en supermarktketens een zekere terughoudendheid aan de dag leggen in de onderhandelingen over de contracten voor volgend seizoen. Dit jaar zijn er inkopers geweest die zich aan grote projecten hebben gewaagd en die, wanneer ze naar product op zoek gingen, van een kouwe kermis terugkwamen op de vrije markt. En hoewel productieproblemen onvermijdelijk verband houden met een op zich oncontroleerbare factor, namelijk de weersomstandigheden, heeft de onvoorspelbaarheid van de opbrengst in de winter, de periode waarin Almería onmisbaar is, ons veel stress bezorgd", merkt Virginia op.

"Geen enkel land kan op tegen de service en kwaliteit van Almería"
De supermarktketens zaten dit jaar "zonder plan B" toen in de rest van Europa de lichten van de verwarmde kassen uitgingen, omdat de elektriciteitskosten de teelt onbetaalbaar maakten. In sommige gevallen was dat zelfs omdat het voor de kastelers voordeliger was de van te voren gecontracteerde energie tegen hogere prijzen weer te verkopen op de markt. "Veel supermarktketens hebben dit jaar ook naar andere landen gekeken voor bevoorrading en dat zullen ze onthouden voor de toekomst."

"De ervaring die we dit jaar hebben opgedaan zou onze ogen moeten openen voor het feit dat er nog exportlanden zijn. Almería is niet de enige leverancier van groenten in de winter. We zullen dus constanter moeten zijn door het planten en oogsten zorgvuldig te plannen. Als er een moment komt dat de supermarktketens ook producten beginnen te halen uit andere herkomstlanden zoals Algerije of Turkije, zouden we in Almería zelfs overproductie kunnen hebben", legt Virginia uit. "De service en kwaliteit die wij in Almería bieden, kan tegenwoordig door geen enkel land worden geëvenaard, maar zien de supermarktketens en de consumenten dat ook?"

"En de prijs is een bepalende factor", zegt de commercieel directeur van Nationwide Spain. "We concurreren allemaal op dezelfde markt, maar het is moeilijk voor ons in een wereld waarin de veilingen blijven bestaan. We zouden als provincie een stabielere productie kunnen hebben als we stabielere prijzen hadden. De veilingen leveren geweldig werk, maar de verliezen zijn soms ook hoog door zo hoog in te zetten. Je moet bedenken dat wanneer een supermarktketen zich niet meer in onze provincie bevoorraadt omdat de prijzen op de veiling te hoog zijn, die keten zich kan wenden tot een land dat zorgt voor stabiele prijzen."

"Ik denk dat we ons er bewust van moeten zijn dat de toekomst van de tuinbouw in Almería coöperatiever moet zijn. Via bepaalde misleidende informatie over de kwaliteit en de manier waarop aardbeien in Spanje worden geteeld, hebben we geleerd dat samenwerking de enige oplossing is om onze manier van werken te verdedigen die geen enkel ander land kan evenaren. Almería is niet zomaar de tuin van Europa, het is de beste tuin die Europa zich kan wensen."

Voor meer informatie:
Nationwide España S.L.
POL. IND. La Redonda, Calle IV, 40
04710 Santa María Del Águila, El Ejido
Almería (Spanje)
Tel: +34 950 483026
www.nationwide-espana.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer