Met AI-technologie verspilt A&H 70.000 kg aardbeien minder

Door gebruik te maken van artificial intelligence (AI)-technologie in de aardbeiketen wordt de houdbaarheid van aardbeien exact voorspeld. Hierdoor wordt 70.000 kg aardbeien minder weggegooid, zegt Albert Heijn. De supermarktketen wil ten opzichte van 2015 50% minder voedsel verspillen in 2030. 

AI-technologie 
Technologische ontwikkelingen spelen een grote rol bij het tegengaan van voedselverspilling. Artificial Intelligence (AI) en algoritmes worden gebruikt om voedselverspilling verder te reduceren. "Door gebruik te maken van AI-technologie wordt de aardbeienketen van land tot klant nog slimmer en effici├źnter. De Beter voor Natuur & Boer aardbeientelers van Albert Heijn gebruiken een scanner waarmee de houdbaarheid exact kan worden bepaald. Het nauwkeurig voorspellen van houdbaarheid was tot voor kort niet mogelijk, daarom kregen aardbeien een standaard houdbaarheidscode.

In de praktijk varieert de houdbaarheid van iedere oogst door bijvoorbeeld het weer. Iedereen kent het wel, soms gaan aardbeien drie dagen mee, soms een hele week. Dit betekent een wisselende kwaliteit wat kan leiden tot voedselverspilling. Doordat telers nu gebruik maken van de AI-technologie weten ze van elke aardbeienoogst exact de houdbaarheid en wordt 70.000 kg aardbeien minder verspild. Albert Heijn heeft de intentie om de technologie ook op andere fruitsoorten toe te passen om ook hier minder voedselverspilling tegen te gaan", aldus Albert Heijn in een persbericht.

Overige initiatieven 
Albert Heijn neemt meer stappen om voedselverspilling te voorkomen. Zo verkoopt Albert Heijn AH Overblijverspakketten. Dit zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en samen in pakketten te koop zijn. Naar verwachting wordt hiermee elk jaar 4,5 miljoen kilo extra voedselverspilling voorkomen. "Daarnaast werken alle winkels met dynamisch afprijzen. De precieze korting wordt automatisch op het elektronische prijskaartje getoond. Kortingen kunnen oplopen van 25%, 40% tot 70%. Bij dynamisch afprijzen berekent een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten over te houden. Zo wordt er minder voedsel verspild en profiteren klanten van maximaal voordeel."

Bron: Albert Heijn


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.