Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Oscar Woltman:

“Mexicanen raken meer geïnteresseerd om exportlijnen op te zetten”

Tholen - Oscar Woltman werd in Mexico geboren en verhuisde op zijn tiende naar Brazilië om later via Spanje en Engeland op zijn achttiende in Nederland aan te komen. Mexico bleef trekken en sinds 2007 woont hij weer in zijn geboorteland, waar hij tegenwoordig via zijn eigen adviesbureau bedrijven begeleidt in hun groei en ontwikkeling met betrekking tot de Mexicaanse land- en tuinbouwsector.


Oscar Woltman 

Hoewel Mexico sterk is gericht op de Amerikaanse markt, is er zeker ook potentie voor de Europese markt. “Mexicanen raken meer geïnteresseerd om exportlijnen op te zetten, al is de markt in de Verenigde Staten vele malen groter en aantrekkelijker,” vertelt Oscar.

Al ruim 16 jaar woont Oscar in Mexico. De kans dat hij ooit weer naar Nederland teruggaat, is erg klein. In 2007 werd hij door Levarht naar Mexico gezonden als directeur bij FreshMex, een exportbedrijf met eigen teelt van paprika’s. In de nasleep van het onverwachte en plotselinge faillissement van Levarth vorig jaar, werd ook FreshMex lokaal verkocht.

Ruim een jaar daarvoor besloot Oscar weg te gaan en elders een nieuw avontuur aan te gaan. Dat was geen succes en met de opgebouwde ervaring in de tuinbouw besloot Oscar een adviesbureau op te zetten. Hij begeleidt en adviseert bedrijven bij het optimaliseren van hun kassen en pakstations, maar ook buitenlandse bedrijven die voet aan de grond willen krijgen in Mexico.

Oscar heeft nog bijna dagelijks contact met Nederlandse bedrijven, want er is geen enkele kas in Mexico waar niet iets uit Nederland in zit. Nederland heeft daarin een sterk imago, maar in salestrajecten is "culturele massage" nodig, zoals Oscar dat noemt. Over het algemeen geldt dat zolang een product kwalitatief goed is en het prijstechnisch werkt, Mexicanen bereid zijn erin te investeren, maar ze kijken wel met een andere bril naar hun investeringen.

Oscar: “Mexicanen willen een snelle terugverdientijd. Een investering, die kwalitatief misschien wel 15 jaar of langer meegaat, willen ze in 3 jaar terug kunnen verdienen. Ze zien het eerder als kostenpost dan als oplossing. Dat is een groot verschil met de Nederlandse mentaliteit, die meer gericht is op het verdienmodel op de langere termijn.”

Efficiency is lastig om over te brengen via een Excel sheet, een Mexicaan wil het ervaren. “Zien is geloven. Mexicanen zijn een trots volk, ze accepteren niet makkelijk een advies. Ze doen het liever op hun eigen manier, ook al is dat niet de meest efficiënte.”

De land- en tuinbouwsector heeft altijd goed kunnen gedijen in Mexico door de gigantische markt in de Verenigde Staten. De sector wordt niet met overheidsfondsen of subsidies ondersteund. Oscar: “In principe eten de Amerikanen alles op en betalen ze goed, daar word je als sector natuurlijk een beetje lui van.”

De Mexicaanse overheid voerde geen beleid op export zoals Peru en Colombia in de afgelopen jaren wel hebben gedaan. Die landen hebben heel bewust geïnvesteerd in havens, logistiek en regelgeving om de export te faciliteren en je ziet het succes daarvan.

Door oplopende politieke spanningen en stijgende kosten is de Mexicaanse land- en tuinbouwsector in de afgelopen jaren meer onder druk komen te staan. Dat maakt dat Mexicanen meer bewust kijken naar andere markten. “Er is hier veel te halen en er zijn oneindig veel mogelijkheden. Mexico heeft hoogwaardige producten als avocado’s, blauwe bessen, frambozen en mango’s die interessant zijn voor de Europese markt. Mexicanen zijn zeker geïnteresseerd om exportlijnen op te zetten. Iets wat ik al regelmatig aankaartte bij Levarht, dat is er helaas niet van gekomen.”

De Mexicaanse landbouw kampt, net als andere ontwikkelde landen, met de nodige uitdagingen op het gebied van watermanagement, arbeidskrapte en logistiek. Hier moeten dan ook de Nederlandse leveranciers zich op richten om goed in Mexico aan te sluiten bij de constante groei van de land- en tuinbouw.

Vanuit alle media-aandacht daarvoor, lijken de uitdagingen in het bestrijden van drugsgeweld en corruptie nog groter. De veiligheidssituatie is anders dan in Nederland, maar je leert daar mee omgaan. Je past je manier van reizen aan en moet weten met wie je in zee gaat, is Oscars ervaring.

Het grootste deel van Mexico is echter veilig en het is een geweldig mooi land. “Het is een prachtig vakantieland, van de Caribische stranden waar van alles te doen is tot oerwouden en inheemse culturen,” besluit Oscar.

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.  

Bron: woltmanoscar@gmail.com