Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uitbreiding Truckstop Venlo een feit

Op 8 mei jl. opende minister Harbers de Truckstop Venlo. Het is een beveiligde truckparking voor in totaal 390 vrachtauto’s, waarbij er door de verbouwing 165 extra plekken bij zijn gekomen. TLN is blij met de uitbereiding van de parkeerplaatsen voor vrachtwagens, zo meldt de brancheorganisatie.



TLN lobbyt al jaren voor extra (beveiligde) vrachtautoparkeerplaatsen en is dan ook verheugd dat er 165 nieuwe parkeerplaatsen, een nieuw restaurant en sanitaire voorzieningen bij zijn gekomen. Er is in Nederland namelijk een groot tekort aan plaatsen waar chauffeurs van de dagelijkse rust kunnen genieten en tegelijkertijd kunnen voldoen aan de wettelijke rij- en rusttijden. Als vrachtwagens tijdens zon- en feestdagen Duitsland niet in mogen rijden zien we extra vraag naar parkeerplaatsen dichtbij de grens. Dit leidt vaak tot problemen en onveilige situaties.

"Voor transportbedrijven en zeker ook voor de kleine transportondernemingen (KTO), zijn nieuwe truckparkings heel belangrijk", zegt KTO-voorzitter Ton Maas. "Parkeren is een groot probleem, omdat er simpelweg te weinig plekken zijn in Nederland."

In 2018 is er onderzoek (Studio Bereikbaar) uitgevoerd, waaruit blijkt dat om aan de parkeerbehoefte te voldoen er ongeveer 2.400 plekken op beveiligde parkings bij zouden moeten komen voor 2025. Het gaat hier wel alleen om de goederenvervoercorridors Oost en Zuidoost, voor heel Nederland ligt dat cijfer nog hoger. Een aantal van die plekken (Venlo +165 en Rotterdam Maasvlakte Plaza +210) zijn er nu inmiddels bijgekomen maar dat zijn er nog veel te weinig om het probleem op te lossen. Aan de andere kant verdwijnen er ook vrachtwagenparkeerplaatsen.

"Dat er nieuwe plekken bijkomen is daarom heel fijn", stelt Maas. "Ondernemers hopen dat er nog veel meer volgen. Bovendien zou het ook goed zijn als er ook op andere bestaande parkeervoorzieningen gekeken wordt naar de mogelijkheid voor uitbreiding."

"Voor chauffeurs is het namelijk belangrijk dat ze voldoende rust kunnen nemen, daarvoor zijn de parkings essentieel", meent Maas. "En daarnaast worden de parkings de komende jaren nog belangrijker door de omslag naar elektrisch rijden: de parkeerplek moet dan tegelijkertijd een laadplek worden. Voldoende parkeerplekken met lader worden dus een belangrijke voorwaarde in de omslag naar zero-emissie."

Bron: TLN

Publicatiedatum: