Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Dure groenten zorgen voor aanhoudende hoge inflatiecijfers in België

De hoge inflatiecijfers zijn mede te wijten aan de hoge groenteprijzen in BelgiĆ«. In april bedroeg de gemiddelde inflatie in supermarkten 20,1 procent, blijkt uit berekeningen van Testaankoop. Groenten zijn nu gemiddeld 35 procent duurder dan een jaar geleden. Met name uien (+62%), komkommers (+40%) en wortelen (+35%) zijn aanzienlijk gestegen in prijs meldt het Vlaams infocentrum land- en tuinbouw. 

Zullen de prijzen blijven stijgen?
Volgens het statistiekbureau Eurostat bedroeg de algemene inflatie in april 7 procent. Dit betekent dat wat vorig jaar in april voor 100 euro werd gekocht, nu 107 euro kost. De inflatie voor voeding in april ligt beduidend hoger dan het gemiddelde, namelijk 13,6 procent. Voedingsprijzen leveren daarmee de grootste bijdrage aan de inflatie en houden deze ook hoog.

Ook consumentenorganisatie Testaankoop berekent maandelijks de inflatie in de supermarkt. Voor april kwam het cijfer uit op 20,1 procent, wat amper een daling is in vergelijking met maart (20,6%). Raf Beyers, adviseur risicobeheer bij United Experts, verwacht dat de prijzen eind dit jaar zullen dalen. "De tarweprijs is nu 230 euro, terwijl dat een paar maanden geleden nog 420 euro was", zegt hij.

Hans Dewachter van KBC waarschuwt echter dat het nog lang en moeilijk zal zijn voordat we terugkeren naar een normaal inflatieniveau. Testaankoop herhaalt daarom zijn pleidooi voor de bevriezing van enkele basisproducten door middel van een anti-inflatiemandje, naar het voorbeeld van Frankrijk en Griekenland.

Toch een prijsdaling bij Lidl en Aldi?
Zowel Aldi als Lidl pakken op hun website uit met een prijsverlaging van honderden producten. Volgens Stefan Van Rompaey van RetailDetail is dit eerder een PR-stunt dan een daadwerkelijke verlaging van de verkoopprijzen. Hoewel de grondstofprijzen op de internationale markt dalen, wordt er niet meteen een prijsdaling in de supermarkt verwacht.

Dit komt omdat men in de supermarkt veel verwerkte voeding koopt, waarvoor men niet alleen de grondstoffen betaalt, maar ook de productiekosten. Deze productiekosten zijn juist gestegen door de verhoogde loonkosten en energieprijzen.

Bron: VILT

Publicatiedatum: