Tholen - In het premium mini-troscherrysegment is het tomatenras Juanita niet weg te slaan. Het ras van veredelingsbedrijf De Ruiter / Bayer Vegetable Seeds is al meer dan twintig jaar op de markt. Met succes. De rasnaam is zelfs in het schap terug te vinden. Dat gebeurt niet vaak. Het laat zien dat Juanita een gewaardeerde vaste waarde is. Ook bij telers, waaronder Gardener’s Pride. Bij de teler testen ze momenteel ‘een nieuwe Juanita’.
Pre-commercieel
“Ik weet niet beter dan dat we sinds we in Friesland telen, al Juanita telen,” zegt teler Marco van Overbeek in dit verhaal dat eerder in vakblad Primeur verscheen. Dit jaar is het op de kop af twintig jaar geleden dat de familie Van Overbeek vanuit het Zuid-Hollandse Portugaal naar het Friese Beetgum trok. Tegenwoordig teelt men in zowel Friesland als in het Drentse Klazienaveen tomaten en, sinds 2019 op verzoek van samenwerkingspartners Bakker Barendrecht en Albert Heijn, ook komkommers.
Eén van de tomaten die Gardener’s Pride aan Albert Heijn levert is Juanita. Een ras dat eruit spring qua presentatie met mooie glimmende vruchten en glanzende groene delen, zo geeft de teler aan. En uiteraard een goede smaak. Op dat laatste vlak zijn veredelaars bezig met verbeteringen, dit jaar resulterend in een test op praktijkschaal van een pre-commercieel ras waarover zowel de teler als Bayer enthousiast zijn vanwege verbeterde karakteristieken.
“Het ras zal zeer waarschijnlijk volgend jaar geïntroduceerd worden,” zegt Brenda van Diejen, Trade Partnership Specialist bij Bayer.
Stabieler
“Qua uitstraling is er wat mij betreft in dit segment nooit een beter ras geweest,” aldus de teler. “Juanita is echt onderscheidend.” Wel verwacht Marco dat er met dit nieuwe pre-commerciële ras een stap gezet kan worden in smaak. “Dit ras heeft een iets hogere brix en is wat zoeter. Verder zou het ras wat stabieler over het jaar heen moeten zijn. Bij de huidige Juanita zien we in bepaalde periodes wat meer schommelingen.”
Over dat laatste kan Marco, die begin april twee weken aan het oogsten is na in december te hebben geplant, nog weinig zeggen. “Tot nu toe ziet het er netjes uit.” Aan het einde van de teelt kan hij echt de balans opmaken. “Soms bleek gaandeweg dat een ras toch wat gevoeliger was voor scheurtjes, dat de smaak niet beter was dan het huidige ras of dat de houdbaarheid iets terugliep.”
Bij het veredelingsbedrijf zetten ze niet zomaar een ras in proef. Na interne testen willen zij nu graag telers laten ervaren wat er met ‘de nieuwe Juanita’ mogelijk is. Daarbij geldt dat een nieuw ras op alle aspecten eigenlijk minimaal de gelijke moet zijn van het huidige ras en liefst overal beter.
“Waar we met name naar kijken is naar de mogelijkheid voor telers om jaarrond stabiel te kunnen leveren.” Voor het nieuwe pre-commerciële ras betekent dat een vruchtgewicht van tussen de 11 en 14 gram, vruchten met een diameter van 27-31 millimeter en een brix tussen de 8 en 10.
Jaarrond onderscheidend zijn
Als teler houdt Marco de rasontwikkeling goed in de gaten. “Zeker in het premium segment kunnen we ons geen stilstand permitteren.” Als hij ervoor kiest om nieuwe rassen te testen, dan is er overleg met de eerdergenoemde partners door de teler die is aangesloten bij telersvereniging Oxin Growers. Hij wijst erop dat het voor Albert Heijn belangrijk is om een onderscheidend ras in het mini-troscherrysegment aan te bieden.
De tomaten van Marco komen ook exclusief bij de grootgrutter terecht. Zelfs deze winter. “Wij hebben tomaten onder belichting geteeld,” bevestigt Marco. “Alleen nog niet dit nieuwe ras.” Volgens de teler is het zeker deze winter maar weer gebleken hoe belangrijk smaak en kwaliteit zijn. “Lokale winterteelt met importtomaten vervangen is niet zo eenvoudig. Maar als wij in Nederland belichten, dan moet dat wel echt onderscheidend zijn.”
Topsealen
Gardener’s Pride is deze winter bij het verpakken omgeschakeld van flowpacken naar topsealen. “Dat betekent andere verpakkingen en daar past ook weer een andere grofheid van de tomaten bij. Met ons snoeibeleid letten we daarop in de teelt. We zien graag uniforme, kort geschakelde trossen. Nieuwe rassen moeten hier ook aan voldoen. Een nieuw ras mag geen stapje terug zijn.” Als teler kijkt Marco ook naar de kostprijs.
Een tomaat die lekkerder is en kwalitatief beter, moet ook nog goed te telen zijn, erkent ook Brenda. “Teelttechnisch is dit nieuwe ras volgens ons ook een verbetering. Wij hebben naar de wensen van telers geluisterd.” Dat betekent bijvoorbeeld dat een nieuw ras niet opeens meer arbeid mag vergen van telers. Het zou de kostprijs op kunnen drijven en juist in het duurdere segment is dat in tijden van inflatie niet wenselijk.
“In het duurdere segment loopt het aantal verpakkingen terug. Iets wat al wat duurder is nog duurder maken, dat gaat ‘m volgens mij niet worden.” Nico van Vliet, Global Value Chain Development Lead, signaleert die trend ook. “We verwachten dit jaar dat het areaal snacktomaten in Europa blijft groeien, maar qua premium wat zal stagneren.”
Flavor stories
Gelukkig is Juanita al een gevestigde waarde. De tomaat heeft laten zien tegen een stootje te kunnen. Dit jaar telen vijf telers in Nederland en België samen Juanita. Vanuit het veredelingsbedrijf doet men hun best het ras nog bekender te maken. Hiervoor worden onder meer ‘flavor stories’ ingezet. “Die zijn ontwikkeld om diversificatie binnen de snacktomaten te creëren."
"De unieke storytelling is al met succes geïntroduceerd in het wijn- en koffiecategoriemanagement, zoals bekend, en we willen dit graag ook in tomaten introduceren. In combinatie met de unieke uitstraling en fijne sorting van Juanita zal het de aandacht van de huidige Juanita-consument vasthouden en nieuwe potentiële consumenten aantrekken,” is Nico overtuigd. Brenda, sinds april van dit jaar naast Nico nieuw in de rol van Trade Partnership Specialist, sluit zich daarbij aan.
Eerder was zij Accountmanager Nederland voor tomaat en komkommer. In haar nieuwe rol zal zij de ontwikkelingen met nieuwe rassen, zoals rond Juanita, minder in de kas, maar meer aan de handels- en verkoopkant van de keten gaan vertellen. De focus blijft hetzelfde: “Continu door ontwikkelen.”
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Bayer Vegetable Seeds
brenda.vandiejen@bayer.com
nico.vanvliet@bayer.com
www.vegetables.bayer.com