Tholen - In september vorig jaar ging Yeliz Kaya van start met Green Ova, gericht op de import van Turkse groenten en fruit voor de Nederlandse en Europese markt. "Het is voor veel bedrijven niet gemakkelijk om handel uit Turkije te exporteren. Mijn voordeel is dat ik van Turkse afkomst ben en de taal spreek. Door me volledig op de Turkse groenten en fruit te richten, kan ik me specialiseren en ik ben ervan overtuigd dat dit vertrouwen wint richting zowel klanten als leveranciers."

Yeliz Kaya
Momenteel voert Green Ova hoofdzakelijk Turkse trostomaten en paprika's. "Ook heb ik in de winter veel mandarijnen en citroenen verkocht, maar dan grotendeels buiten Nederland", vertelt Yeliz. Buiten Nederland exporteert het bedrijf hoofdzakelijk rechtstreeks naar Balkan-landen, Zweden, Tsjechië, Estland, Letland en Litouwen. Dankzij onze logistieke partner vanuit Turkije hebben we een paar trucks met het Green Ova-merk rondrijden. "Uiteindelijk willen we het hele Turkse pakket gaan voeren met onder meer granaatappelen, vijgen, kersen, abrikozen en watermeloenen. Alle items die interessant zijn voor de Nederlandse markt probeer ik op te pakken."

De verwachtingen voor het Turkse kasgroentenseizoen waren afgelopen winter hooggespannen als gevolg van de aanzienlijk lagere belichte teelt in Nederland. Toch zijn volgens Yeliz de verwachtingen van de Turkse telers niet helemaal waargemaakt. "We hebben absoluut mooie verkoopweken gehad, waarbij we dagelijks konden leveren. Maar de verwachtingen waren dat de tekorten nog groter zouden zijn. Nederland zit niet zomaar zonder tomaten, omdat je naast Spanje alternatieven hebt als Marokko, Portugal en Italië. In Duitsland zag je wel veel meer Turkse trostomaten in het schap."

Een ingestelde boycot vanwege de stijgende prijzen op de lokale markt zorgde afgelopen maand kortstondig voor een stop van de Turkse tomatenexport. "Dat was ook weer vrij snel verholpen, toen de telers zich roerden. Nadat ze beloofden de prijzen voor de binnenlandse markt lager te houden, gingen de deuren weer vrij snel open", blikt Yeliz, terug. "Momenteel zie je juist weer vraag naar de losse tomaten ontstaan, omdat Marokko die niet mag exporteren."
De Turkse teelt is volgens Yeliz in opmars. "Zo zie je steeds meer kassenteelt ontstaan. Ook maken veel telers gebruik van aardwarmtebronnen. Met de dag komen er GlobalGAP-gecertificeerde telers bij. Ik heb mezelf als doel gesteld het imago van de Turkse producten te verbeteren met mijn eigen merk. De kwaliteit van bijvoorbeeld de Turkse blokpaprika's doet echt niet onder voor de Hollandse en is in veel gevallen mooier dan de Spaanse en toch wordt er al snel gevraagd waarom de prijs gelijk is aan het Spaanse product."

"Voor mij is het een opstartjaar en dat gebruik ik om de beste leveranciers te selecteren. Mijn doel is om met de juiste partners het bedrijf uit te bouwen, zodat de klanten als ze Turkse handel in de Green Ova doos-kopen verzekerd zijn van kwaliteit en continuïteit", vertelt Yeliz. "En ik weet zeker dat er meer mogelijkheden zullen ontstaan. Zo heb ik de afgelopen weken veel Turkse prei verkocht aan snijderijen. Dat had ik vooraf niet zo ingeschat, maar daar bleek veel vraag naar. In Nederland staat de teelt van bepaalde vollegrondsgroenten onder druk door Europese regelgeving. Ik ben ervan overtuigd dat dit kansen biedt voor de Turkse teelt."
Voor meer informatie:
Yeliz Kaya
Green Ova
Aartsdijkweg 97
2676 LE Maasdijk
M: +31 (0)6 15941247
[email protected]
www.green-ova.com