Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Betere komkommermarkt verwacht in VS voor 2023

De Amerikaanse komkommermarkt is momenteel sterk en zal naar verwachting ook in de nabije toekomst sterk blijven. "Vorig jaar was dat niet zo", zegt Neil Mazal van East Coast Farms & Vegetables. "Er was zo'n overaanbod dat veel telers quitte draaiden, weinig verdienden of geld verloren. Dit jaar is er in beide teeltgebieden minder geplant en hebben beide gebieden te maken gehad met ongunstige groeiomstandigheden."

In eigen land zijn er na de orkanen van het najaar van 2022 geen producten uit Florida meer beschikbaar geweest op de markt. Normaal gesproken is Florida klaar met de productie als in januari de oogst uit andere regio's op gang komt. Sommige telers proberen het tot januari te rekken, maar dat is dit jaar niet gebeurd.

De aanvoer komt dus uit Mexico en Honduras. "Honduras was aan de koele kant en hun oogst heeft wat vertraging opgelopen. De vroege aanvoer was lager dan verwacht," zei Mazal.

Alle regio's getroffen
Koelere temperaturen in Mexico hebben ook het aanbod beïnvloed en een ander recent koelfront zal het aanbod over 10 dagen of twee weken beïnvloeden. "In totaal zijn de drie aanvoerlijnen dus verminderd of verdwenen," voegt hij eraan toe.

Wat de vraag betreft beïnvloedt de hoge prijs het aanbod en kiezen sommige consumenten ervoor om voorlopig geen komkommers te kopen. Hetzelfde geldt voor de groothandel en cateringbedrijven. In combinatie met de hoge slaprijzen van telers aan de westkust en de hoge tomatenprijzen heeft dit gevolgen voor de hele saladecategorie.

Wat de prijzen betreft, verandert de situatie snel en bij het ter perse gaan waren de prijzen aan het dalen. "Er is grote weerstand bij de retailhandel, de groothandel en de horeca, waardoor de prijsescalatie wordt afgeremd," voegt Mazal toe.

Op dit ogenblik worden de super selects verhandeld rond $ 30 FOB; selects rond $ 26-28 FOB; voor gewone komkommers gelden uiteenlopende prijzen, waaronder $ 16 uit Mexico, maar ook $ 23-25 uit Honduras. "Dat zijn historisch hoge prijzen voor komkommers. Het zal geen duurzaam prijspunt zijn omdat mensen geen komkommer hoeven te hebben. Ze kunnen zonder," zegt Mazal.

Contracten drukken de prijzen op de open markt
Er spelen nog enkele andere factoren mee. Consolidatie binnen het tuinbouwgebied leidt tot meer contracthandel, waarbij doorgaans lagere prijzen worden gehanteerd omdat de contracten worden opgesteld op basis van historische markten. "Dit jaar hebben de contractprijzen de prijzen op de open markt opgedreven, omdat er minder komkommers waren om de contracten te dekken en in sommige gevallen werden de contracten naar rato aangepast of niet nagekomen," aldus Mazal.

Dan is er ook nog de binnenteelt, met name op de Europese komkommermarkt. "Het heeft de vraag naar die producten opgedreven en de prijs ervan is gestegen omdat mensen naar die producten kijken als vervanging. Er zijn heel wat kleine komkommers op de markt gekomen om aan de vraag te voldoen. Normaal zie je geen overvloed van dat formaat," zegt Mazal, die opmerkt dat zelfs de ingemaakte komkommers van Kirby historische prijzen van 40 tot 45 dollar bereikten, omdat ook zij als alternatief werden gebruikt.

Transport is ook nog steeds een factor omdat de kosten blijven stijgen. "Als je binnen teelt in een centrale stad bespaar je op transportkosten. Als je een vrachtwagen tussen $ 6.000 en $ 7.500 betaalt voor een lading komkommers en er zitten maar 800 komkommers in die vrachtwagen, heb je alleen al een vrachtfactor van $ 9-10 om dat te verplaatsen," zegt Mazal. "Vracht heeft een grote impact omdat vrachtwagens maar een bepaalde hoeveelheid gewicht aankunnen."

Voor meer informatie:
Neil Mazal
East Coast Farms & Vegetables
Tel.: +1 (561) 561 286.0286
neil@eastcoastfarms.us   
www.eastcoastfarms.us

Publicatiedatum: