Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BDO lanceert boek

Eva van der Plas en Lex van der Ende over de kracht van informeel management

Tholen - Hoe behoud je de informele bedrijfscultuur binnen een familiebedrijf? Afgelopen week lanceerde BDO Accountants & Adviseurs het boek 'Stille kracht, familiebedrijven over de waarde van (in)formele managementpraktijken’. Ook de AGF- en tuinbouwsector komen uitgebreid aan bod met interviews met Lex van der Ende (Van der Ende Group) en Eva van der Plas (Van der Plas Sprouts).

Bij Van der Ende (130 FTE / jaaromzet 40 miljoen euro) doet Lex van der Ende er alles aan om het informele karakter te behouden. "Als je groeit, bestaat het risico dat het informele karakter onder druk komt te staan. Ik zie het als één van mijn belangrijkste taken om dat overeind te houden. Ik doe dat vooral door de medewerkers steeds mee te nemen in de plannen en uit te leggen waarom we de dingen doen zoals we ze doen. Want als een zakelijke, formele cultuur gaat overheersten, dan is de ziel uit het bedrijf. Dat willen we ten koste van alles voorkomen. We hebben bijvoorbeeld hele korte lijnen. We hebben een directieteam van vijf mensen dat direct ook als MT fungeert en we hebben de medewerkers. Daar zit geen laag tussen. En de directie zit niet in een ivoren toren, maar staat heel dicht bij de collega's op de werkvloer. Zo weten we precies wat er speelt. Het informele zorgt ervoor dat mensen hier met plezier werken, dat de lijnen kort zijn en de menselijke maat de boventoon voert. Tegelijkertijd hebben we ook bewust mensen aangenomen met een corporate verleden, omdat theoretische kaders, een meer zakelijke benadering en heldere processen ook nodig zijn in een groeiende onderneming. Juist die combinatie maakt ons sterk."

Eva van der Plas van Van der Plas Sprouts (52 FTE / omzet 10 miljoen) is CEO van het bedrijf dat twintig soorten kiemgroenten teelt en verkoopt aan supermarkten en horeca in heel Europa. "Ons managementteam bestaat uit vier leden: mijn oudere broer, ikzelf en twee externen. Daar hebben we bewust voor gekozen. Je hebt een frisse blik van buiten nodig om risico's te benoemen, die je zelf niet ziet. Ik wil bovendien 'gechallenged' worden. Overigens zijn de twee externen afkomstig van andere familiebedrijven. De kernwaarden die wij hebben, zoals eerlijk, betrokken en informeel, zit ook bij hen in het DNA. Dat is belangrijk." Voor Eva geldt dat ze een wat meer formele stijl hanteert dan haar vader Theo. "Ik ben meer van de gedrags- en bedrijfsregels dan mijn vader was. Afspraken stonden niet op papier. Zo stond er nergens hoe laat medewerkers moesten beginnen of eindigen met hun werk, waar de rokersruimte is, enzovoorts. Als dat een paar keer fout gaat, kunnen regels heel behulpzaam zijn. Ze geven duidelijkheid. En medewerkers hebben daar volgens mij ook behoefte aan."

Ruud Loos van BDO is trots op het boek, dat een verdieping is op het onderzoek dat Erasmus Centre for Family Business (ECFB) afgelopen jaar uitvoerde in samenwerking met BDO en Rabobank. Voor de studie analyseerde het ECFB, onder leiding van prof. dr. Pursey Heugens, gegevens van 835 Nederlandse ondernemingen (familiebedrijven en niet-familiebedrijven). Uit het onderzoek bleek dat familiebedrijven door de inzet van informele managementtechnieken gemiddeld beter scoren op innovatie, productiviteit en financiële prestaties dan vergelijkbare bedrijven waar geen familie aan het roer staat.

"Al met al kunnen we stellen dat familiebedrijven goud in handen hebben. Maar ze kunnen dit 'ongekende vermogen' nog veel explicieter benutten. Wij roepen familiebedrijven dan ook op om bewust gebruik te maken van hun kracht. Hopelijk zetten we ze met dit boek aan het nadenken", aldus Ruud. In het boek lees je naast de conclusies van het onderzoek, ook inspirerende verhalen uit de praktijk en de zeven belangrijkste tips om als familiebedrijf te scoren met informeel management." 

Heb boek kan aangevraagd worden via de volgende link: www.bdo.nl/familiebedrijvenboek 

Voor meer informatie:
BDO Accountants & Adviseurs
Ruud Loos
Director, Adviesgroep Familiebedrijven
Tel: +31 (0)30 284 99 60
Mobiel: +31 (0)6 5399 2961
ruud.loos@bdo.nl     
www.bdo.nl/flowers-food