Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Miguel López van Hortamar:

"Paprika is het product dat het het minst goed doet dit seizoen"

Als er een factor is die net zo oncontroleerbaar als bepalend is in de groente- en fruitteelt, dan is het wel het weer. Terwijl Filomena vorig jaar rond deze tijd Spanje hard trof en het land verlamde met bittere kou, zijn de temperaturen dit jaar heel zacht in Andalusië. Vorige maand was zelfs de warmste decembermaand sinds er officiële weergegevens van dit Zuid-Spaanse gewest worden bijgehouden, met 2,9 graden boven het gemiddelde. En dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor het huidige groente- en fruitaanbod in de provincie Almería. 

"Aan het begin van het seizoen waren de temperaturen erg hoog en de oogst kwam heel vlug op gang, maar de warmte was geen positieve factor voor de planten. Over het algemeen waren ze immers minder productief. Van alle producten hebben we tussen de 10 en 12% minder volumes in vergelijking met vorig seizoen", vertelt José Miguel López, voorzitter van Hortamar. 

"Tot kerst was de vraag normaal, min of meer als vorig jaar", merkt hij op. Toch werd er eerst nog gespeculeerd over de mogelijkheid van een grotere vraag naar producten uit Almería als gevolg van de productiedaling in de kassen van Centraal-Europa. "Alle indicatoren wezen in die richting, maar er is ook crisis in Europa, de prijzen zijn gestegen en de bevolking heeft minder koopkracht. Het lagere aanbod compenseert de terugvallende vraag en, behalve voor paprika's, stellen de prijzen ons in staat om een redelijk jaar te draaien." 

Tomaten hebben goede prijzen gehad, zegt José Miguel, net als komkommers, die tegenwoordig op de veilingen in Almería meestal boven de euro liggen en zelfs het prijsniveau van verschillende categorieën paprika's overtreffen. "Omdat het areaal uitbreidt en het aanbod toeneemt, denk ik dat de prijs van paprika's dit seizoen een beetje tegenvalt. Het is het product dat het het minst goed doet dit seizoen." 

De stabiliteit en de hoogte van de prijzen worden ook geacht een doorslaggevende factor te zijn die de overgang naar de voorjaarsteelten zal bepalen. "Onze leden hebben de intentie om de wintercyclus van de groenten te verlengen. Vorig jaar hadden we veel last van de zandstorm en luchtvochtigheid. Velen herinneren zich dat nog en willen hun productie nu zo lang mogelijk aanhouden", zegt de voorzitter van deze coöperatie. "Ik denk dat er dit jaar minder meloen en watermeloen zal zijn en, met de gegevens die we nu al hebben over de aanplant, ziet het ernaar uit dat het extra vroege segment daar het meest onder zal lijden. Al garandeert een lager aanbod hier niet onvermijdelijk ook betere prijzen. Meloen en watermeloen zijn eerder seizoensproducten waarvan de consumptie sterk afhankelijk is van het klimaat en de temperatuur in de landen waar de consumptie plaatsvindt", beweert José Miguel López. 

"Hortamar blijft inzetten op biologische teelt" 
Naast een conventionele lijn heeft de coöperatie ook een biologische lijn groenten: Hortamar Bío. "Ons areaal beslaat al 60 hectare. Alle groenten die we conventioneel telen, hebben we ook in de biologische teelt, maar onze belangrijkste producten zijn de California paprika in al zijn kleuren en lange komkommers." 

"Bio is anderzijds misschien wel het segment waar de vraag het meest last ondervindt van de economische crisis. Door de lagere koopkracht zijn er bio-consumenten die overstappen op conventionele producten, al is het prijsverschil tussen beide soorten producten steeds kleiner."

"Dat opent natuurlijk perspectieven om meer consumenten te bereiken, maar je moet er rekening mee houden dat een biologisch product moeilijker te telen is. De productiviteit is ongeveer 20% lager zodat, om even winstgevend te zijn, het prijsniveau minstens 20% hoger moet liggen dan dat van conventioneel geteelde producten. En dan hebben we het nog niet over enkele andere complexe handelingen en risico's die biologische teelt met zich meebrengt."

"Toch houden we bij Hortamar vast aan biologische teelt", benadrukt José Miguel. Vorig jaar heeft de coöperatie een ruimte van 2.000 m² exclusief voor de behandeling en verpakking van de biologische productie in gebruik genomen en binnenkort zal begonnen worden met de bouw van nieuwe faciliteiten voor het bio-assortiment op een terrein in de buurt van de huidige faciliteiten.

Voor meer informatie:
José Miguel López
Hortamar
Carretera de Alicún, 148
04740 Roquetas de Mar (Almería) - Spanje
Tel: +34 950 338 205
josemiguel@hortamar.es
https://hortamar.es

Publicatiedatum: