Linde E-truck serie nu ook beschikbaar in explosie beveiligde uitvoeringen

Een kleine anderhalf jaar na de introductie zijn de Linde E25 tot en met E35 modellen nu ook verkrijgbaar in explosie beveiligde uitvoeringen. Zo kunnen ook bestuurders van ATEX trucks hier nu dus gebruik van maken. De voertuigen voor ATEX-zone 2/22 zijn momenteel al beschikbaar via Motrac; de versies voor zone 1/21 volgen medio 2023.

Hierdoor is de nieuwe generatie Linde vorkheftrucks nu ook beschikbaar voor gebruik in explosiegevaarlijke ruimtes. "De nauwe samenwerking tussen de productontwikkeling van standaard trucks en de EX-trucks heeft zich bij de ontwikkeling wederom bewezen," benadrukt Elke Karnarski, productmanager Ex-Proof Trucks. "Het ontwerp van het chassis, de cabine en de mast biedt een optimaal zicht op de truck, de lading en de werkomgeving en dient dus voor zowel een betere verwerking van de last als voor meer operationele veiligheid. Bovendien profiteren de bestuurders van een geoptimaliseerde bestuurderswerkplek."

"Dankzij de volledige integratie van de explosiebeschermings-maatregelen blijven de voordelen van deze E-truck serie volledig behouden voor alle ATEX-zones", bevestigt Karnarski. "Tegelijkertijd is rekening gehouden met het gebruik in gevaarlijke omgevingen. De kunststof bekleding, vloermatten en banden, als ook de stoelbekleding en armsteunen van geleidend materiaal zorgen voor bescherming tegen statische lading."

Net als bij de 'standaard' trucks kunnen bestuurders van explosie beveiligde modellen belangrijke informatie, zoals de laadstatus van de accu, foutcodes of wanneer de volgende onderhoudsbeurt moet plaatsvinden, aflezen op een 3,5-inch display (standaard voor zone 2/22) of het royale 7-inch TFT-kleurendisplay (optioneel voor zone 2/22, standaard voor zone 1/21). Veiligheidsrelevante waarden, zoals de temperatuur van diverse componenten, worden ook bewaakt en een apart display geeft de waarschuwingen weer. Daarnaast voorziet de EX-Monitoring app de bestuurder van specifieke aanbevelingen. De app maakt ook voorspellend onderhoud mogelijk, door veiligheidskritische slijtage-onderdelen te bewaken en de klant in een vroeg stadium te vragen een serviceafspraak in te plannen.

Comfortabel, zuinig, veilig en wendbaar
De werkplek van de bestuurder is grotendeels ontkoppeld van de aandrijving en de mast en er wordt een rubberen ringlager gebruikt voor schokdemping op de vooras. Dit is vooral merkbaar bij het rijden over drempels, geleiderails of oneffen terrein, want het maakt het rijden comfortabeler en beschermt ook de bestuurder. "Efficiënte motoren zorgen voor een lager energieverbruik. Het elektronische temperatuurbewakingssysteem op de tractiemotoren, dat gekoppeld is aan een veiligheidswaarschuwings- en uitschakelfunctie, is dan weer een typisch kenmerk van explosiebeveiliging. Verder zijn alle elektronische besturingselementen, sensoren, zekeringen en relais centraal geplaatst in een drukbestendige besturingsbehuizing. Deze is in de achterkant van de truck geïntegreerd voor eenvoudig onderhoud. Voor het snel en gemakkelijk opladen van de loodzuur batterij is optioneel toegang mogelijk via de achterkant van de truck."

Voor meer informatie:
Motrac Intern Transport
Rondebeltweg 51
1392 BP Almere
+31 (0)88 7377 772
website@motrac.nl   
www.motrac.nl    


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven