Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Groenten en fruit in de hoofdrol bij het kerstdiner"

Het thuisverbruik van groenten en fruit is dit jaar in Nederland iets lager dan een jaar terug, maar zit boven het niveau van pre-corona (2019). Alle seinen staan op groen om groenten en fruit in de hoofdrol te zetten tijdens het kerstdiner. Wat zijn de hardlopers met kerst ofwel wat zijn typische kerstgroenten en -fruit? GroentenFruit Huis zette ze op een rijtje.

Stoofpeer kersttopper
Nederlanders besteden jaarlijks volop aandacht aan het kerstdiner. De stoofpeer kan daarbij niet ontbreken. In de week voor kerst worden er tot tien keer zoveel stoofperen in de Nederlandse supermarkt gekocht vergeleken met de weken ervoor. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van supermarktdata IRI. De verkoop van asperges (groen) stijgt in de weken voor kerst met een factor vier. Ook gaan Nederlanders volop aan de slag met paddenstoelen, uiteenlopend van de witte champignon tot de wat minder vaak gegeten portobello. De verkoop van smaakmakers, zoals verse potkruiden, ligt tot drie keer hoger dan begin december. 

Op zoek naar inspiratie
De Nederlander blijft op zoek naar inspiratie wat betreft groenten en fruit. De website www.veggipedia.nl, beheerd door GroentenFruit Huis, trok dit jaar tot en met oktober 5 procent meer bezoekers dan een jaar terug. Dit na de al sterke stijging in de afgelopen twee coronajaren. Zo bezochten dit jaar 1,7 miljoen Nederlanders de website. Pattison, vijg en gember zijn veel gezochte producten. Populaire receptpagina's zijn stevige tomatensoep en Chinese kool met kip. 

Exotisch fruit piekt
Ananas, Galia meloen, passiefruit, granaatappel, aardbei en rode bes behoren tot de klappers wat betreft kerstfruit. Nederlanders kochten vorig jaar in de week voor kerst drie keer zoveel ananassen als in de weken ervoor. Galiameloen en granaatappel vervijfvoudigt zelfs in verkoop. Even niet zoveel tijd om fruit te snijden? Dan is er altijd nog de mogelijkheid om een kant en klare fruitsalade te kopen. Ook daarvan piekt de verkoop in de week voor kerst.

Inflatie ondergemiddeld
De inflatie van groenten en fruit is ondergemiddeld binnen de voedingscategorieën. Het maandelijkse inflatiecijfer van vers fruit daalt zelfs. In oktober was fruit volgens cijfers van het CBS 4,5 procent duurder dan een jaar terug. Bij groenten gaat het om 10,5 procent. Ter vergelijking: het inflatiecijfer van melk, kaas en eieren bedroeg 22 procent!

Groenten op peil
Hoe ziet de verkoop van groenten en fruit er dit jaar uit? Nederlanders kochten dit jaar tot en met week 40 (1e week oktober) 3 procent minder verse groenten en fruit voor thuisverbruik. Een lichte daling viel te verwachten nu we weer meer activiteiten buiten de deur hebben. Wel kochten Nederlanders nog altijd 8 procent meer dan in dezelfde periode in 2019 (pre-corona). Dieper inzoomend op de data is te zien dat de verkoop van groenten op peil blijf, maar dat die van fruit wat terugvalt. Zo kocht een Nederlands huishouden 1 procent minder groenten dan een jaar terug en zat 5 procent minder fruit in de boodschappenkar dan een jaar terug. De aankoop van groenten loopt totaal nog 14 procent voor op 2019. Bij fruit gaat het nog om een klein plusje.

Meer groenten bij de specialist
Nederlanders kochten 11 procent groenten en fruit buiten de supermarkt om: op de markt (4%), in de groentewinkel (3%), bij de boer/teler (2%) en overig (2%). Dit blijkt uit GfK cijfers t/m week 40. Ondanks dat de verkoop bij de boer/teler ten opzichte van vorig jaar wat terugvalt, is de verkoop nog bijna 80% hoger dan in 2019. De aankoop van groenten op de markt (+1%) en bij de groentewinkel (+5%) nam vergeleken met 2021 zelfs nog wat verder toe. 

Jaarcijfers consumptie
Om een goed beeld te hebben van de totale consumptie in Nederland moet ook gekeken worden naar de consumptie buitenshuis, ofwel groenten en fruit in restaurants en bij cateraars. Bedrijven in de foodservice-markt kopen na twee coronajaren dit jaar weer meer groenten en fruit. Begin 2023 stelt GroentenFruit Huis de consumptiecijfers groenten en fruit 2022 samen. Dus inclusief de foodservice. 

Bron: GroentenFruit Huis

Publicatiedatum: