Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Japan is een grote markt met zeer veel potentie voor ons"

Belgische veilingen vertegenwoordigd op economische handelsmissie naar Japan

Tholen - In Japan is een Belgische delegatie maandag met 600 deelnemers aan een economische handelsmissie gestart. Onder leiding van prinses Astrid proberen bedrijfsleiders, ambtenaren en academische vertegenwoordigers de banden tussen Japan en België aan te halen. Onder andere BelOrta, de Belgische Fruitveiling (BFV) en Coöperatie Hoogstraten zijn bij de missie vertegenwoordigd. Op de planning staan onder meer een bezoek aan Tokio, Nagoya en Osaka.


Foto's LinkedIn Jan Engelen

"De insteek van Belorta, en eigenlijk de hele aanwezige voedingssector in het algemeen, is de goede relaties met Japan, die er al tientallen jaren zijn, weer te versterken. We hadden een hele mooie export naar Japan", vertelt Didier Lepoutre van BelOrta. "Helaas heeft Covid daar recent wat roet in het eten gegooid. Sinds 2021 zijn de volumes weer aan het stijgen, maar we zitten nog steeds op een lager niveau dan in 2019. Via deze economische missie willen we de relaties weer opbouwen. De kwaliteit is er nog steeds, wat in Japan uitermate gewaardeerd wordt. We merken dat het vertrouwen vanuit Japan hierin ook niet verdwenen is. Nu is het zaak om de relaties weer op te bouwen."

Dit vergt voor de Japanse markt wel de nodige moeite, zo stelt Didier. "Er ligt heel veel potentie in Japan, omdat het een groot land is met een grote populatie. Bovendien wordt kwaliteit zeer op prijs gesteld. Dit is dus iets waar wij ons in kunnen onderscheiden. Het is echter niet makkelijk om die kant op te exporteren. De extra service en het extra stapje zijn desalniettemin de moeite waard. Er is veel nodig om voet aan wal te krijgen, maar als je hierin investeert, kun je echt iets moois opbouwen", aldus Didier. 

In dat opzicht is het een mooi gegeven voor de handelaren dat prinses Astrid het gezelschap vergezelt. "Dat opent toch altijd wel meer deuren om contacten te leggen. Maandag zijn we van start gegaan en heel de week zullen we het land doorreizen. Zo hebben we ook de vroegmarkt in Ota bezocht, waar je ziet dat er veel exotische producten liggen. Bovendien viel het op dat er redelijk veel eigen productie aanwezig is. We zien hierdoor zeker kansen voor de 'traditionele' Belgische groenten, als onder andere witloof (in al haar variëteiten), spruitjes en prei."

Marc Evrard van BFV ziet ook wel degelijk een groot potentieel voor het Belgische groenten en fruit. "In ons geval zien we met name potentie voor de Belgische Conference peren. Het is een 'work in progress', maar we hebben verschillende belangrijke meetings om toegang te kunnen verkrijgen tot de Japanse markt. Nu zijn we hier nog niet actief, maar in navolging van het succes van de Nederlandse aardbei zien we grote mogelijkheden. Mooi om een nieuw potentieel te kunnen benutten." Marc ziet hierin ook een groot voordeel dat er ondersteuning is van de Belgische overheid en monarchie. "Het is belangrijk om geholpen te worden op overheidsniveau. Zeker in een land als Japan."

Ook Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten gaf aan aanwezig te zijn op de handelsmissie. "Klaar om de interesse in Belgisch product te onderzoeken. Coöperatie Hoogstraten is trots deel uit te maken van dit evenement", meldt hij op LinkedIn. VRT NWS-journalist Veerle De Vos volgt de handelsmissie ter plaatse. "Het is een klassieke handelsmissie, B2B (business-to-business), waar bedrijven elkaar kunnen ontmoeten", zo beschrijft zij bij VRT. "België staat in Japan gelijk aan kwaliteit." 

Ondanks de populariteit van de Belgische groenten en fruit is er nog een product dat goed in de smaak valt bij het Japanse publiek. "Ik moet toch zeggen dat ons Belgisch bier misschien wel de grootste populariteit geniet", lacht Marc. Didier vult aan: "Zo is er ook een Belgische bierweekend geopend, waarbij 69 Belgische biersoorten geproefd kunnen worden. Deze blijven toch over de hele wereld geliefd."

Voor meer informatie:
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32(0)15 55 11 11
info@belorta.be 
www.belorta.be

Belgische Fruitveiling
Montenakenweg 800
3800 St. Truiden, België
+32 11 69 34 11
bfv@bfv.be  
www.bfv.be 

Coöperatie Hoogstraten
Loenhoutseweg 59 
2320 Hoogstraten, België
+32 33 40 02 11
info@hoogstraten.eu    
www.hoogstraten.eu