In Nederland nam kopen bij de teler een enorme vlucht tijdens de coronacrisis. Consumenten wisten in groten getale de weg te vinden naar boerderijwinkels of kochten bij kraampjes langs de weg. Ook in China verkopen steeds meer boeren en tuinders sinds de coronacrisis rechtstreeks aan de consument, maar dan door te gaan livestreamen. Telers op het platteland in afgelegen regio’s weten zo ook consumenten in de stad te bereiken.
Tijdens shopfestival 11.11 vonden er op Taobao Live, het livestreamingplatform van Alibaba’s online B2C-marktplaats Taobao, ruim 100.000 livestreamsessies plaats met verkopers op het platteland. In rechtstreeks videocontact nemen telers de kijkers mee hun land op of de kas in. Ze vertellen meer over het kweekproces en testen hoe zoet, sappig en vers hun groente en fruit is.
Met een speciale campagne promootte Taobao Live lokale producten in samenwerking met influencers, ook wel KOL’s (key opinion leaders) genoemd. En met resultaat: er keken bijvoorbeeld anderhalf miljoen mensen naar een livestream met een kastanjeteler. De verkoop van ruim 46.000 agrarische producten verdubbelde vergeleken met een jaar geleden.
In september van dit jaar waren er 200.000 livestreams op Taobao, die bij elkaar zo’n 700 miljoen keer werden bekeken. Er kwamen ruim vier miljoen bestellingen uit voort. Tijdens de eerste twee weken van 11.11 nam de verkoop uit livestreamen helemaal een vlucht: ruim 16,5 miljoen gebruikers kochten bij elkaar zo’n 35,5 miljoen agrarische producten.
Bron: Stampa