“Hoe meer energie je erin steekt, hoe meer omzet je eruit kunt halen”

“Geen enkele poespas, gewoon basic groenten- en fruithandel. Daar is nog duidelijk behoefte aan,” vertelt Mariska Dielissen in het novembernummer van vakblad Primeur. Samen met haar man Rogier van Breemen hebben ze op zaterdag in Eindhoven een markthandel en runnen ze daarnaast sinds anderhalf jaar een ‘marktplaats aan huis’, De Groenteloods genaamd. Daardoor zijn ze met de markthandel in Tilburg gestopt.

Oudere groentemannen hoor je nog weleens over de tijd dat ze nog pallets verkochten in plaats van kistjes, maar dat soort handel is echt niet verdwenen, getuige deze ondernemers. “Als de prijs goed is, kun je alles verkopen,” is Mariska’s ervaring. Dat betekent in hun geval scherp en kort op de bal inkopen en deels zelf telen. “Bij Rogier gaat de wekker steeds vroeger,” vertelt Marika.

Om half twee staat hij naast het bed om handel te gaan halen en stevig te onderhandelen. “We draaien het om. Rogier schat in voor welke prijs hij de pallet kan verkopen en geeft de maximale prijs die hij ervoor wil betalen.”

Dat ouderwetse handjeklap leerde hij van Mariska’s familie die voorouders heeft in de AGF-handel. De opa van Mariska heeft de Besterdse markt in Tilburg nog mee opgezet en reed er in die tijd met paard en wagen naartoe om zijn zelf verbouwde groente te verkopen. In de loop der jaren werd de handel breder en die formule werkt nog altijd. De vader van Mariska staat ook nog altijd op de markt en verbouwt zelf groenten, net als Mariska en haar man. Het gaat om courgettes, suikermais, pompoenen, meiknolletjes, boerenkool, diverse verse kruiden, etc.

Friettent
“Ik heb het met de paplepel binnengekregen, maar eigenlijk wilde ik er altijd ver weg van blijven,” vertelt Mariska. Ze droomde wel van een eigen zaak. Haar man Rogier wilde wel een friettent beginnen, maar nadat duidelijk werd dat er minstens een investering van minimaal 2 ton aan zat, kozen ze toch voor gezonde handel. “Mijn vader stelde voor het eens op de markt te proberen en heeft hem in een jaar het vak geleerd. Rogier vond het leuk en zo ben ik er ook weer in opgeslokt,” vertelt Mariska.

Samen zetten ze een succesvolle markthandel op in Eindhoven en daarna in Tilburg. Anderhalf jaar geleden startte Mariska in coronatijd voor één dag in de week met een verkooppunt in Oisterweek aan huis: De Groenteloods. Dat was begonnen met een aardbeienautomaat, die werd uitgebreid met een eerste kraampje. Maar al snel was er een tweede kraampje nodig en nog een en…, er kwamen winkelmandjes en recent werden winkelkarren aangeschaft. De Groenteloods groeit gestaag door. De klanten blijven maar komen en halen er inmiddels hun groenten en fruit voor de hele week. “De Groenteloods heeft een sneeuwbaleffect veroorzaakt. Eerst dachten we dat het na de boost door corona zou wegebben, maar de mensen blijven komen zonder dat we daarvoor reclame maken.” Daarom zijn ze gestopt met de markt in Tilburg, in Eindhoven blijven ze staan, die is inmiddels ook flink uitgedijd tot een heel gangpad.

Geen poespas
Het succes van hun handel is een combinatie van kwaliteit, prijs en geen poespas. “Hoe meer energie je erin steekt, hoe meer je eruit kunt halen,” stelt Mariska. Al die energie gaat naar de producten. “We zijn echte marktlui en hebben altijd moeten vechten voor onze plek, de prijs-kwaliteitsverhouding is ontzettend belangrijk voor succes.”
Wat aan groenten niet zelf wordt verbouwd, wordt door Rogier opgekocht bij boeren en tuinders in de omgeving die goed zijn met hun producten. Voor appels, aardappelen en uien rijden ze naar Zeeland. Zoveel mogelijk alles vers van het land. Wat ze niet direct bij telers kunnen halen komt van grossiers, zoals bananen, druiven en sinaasappels. Daar kopen ze ook de buitenbeentjes die de supermarkt niet inkomen. “Zolang de kwaliteit goed is, kan ik best een partij sinaasappels met een schilbeschadiging verkopen.”

De consument wil waar voor zijn geld. Al die toegevoegde waarde is alleen maar ballast, is de mening van Mariska en Rogier. “We verkopen alleen maar werk. Want met teelt erbij zitten we zelf al tot over ons oren in het werk. Als je gaat snijden, dan moet je machines hebben, en koeling, en lampen en ga zo maar door. Nee hoor, niets voor ons. Wij hebben thuis een koeling voor opslag met zonnepaneeltjes en geen gas. Wij verkopen boerenkool aan de stronk, waar zie je dat nog?” Meer luxe voor zichzelf vinden ze ook niet nodig. “We zijn old school. Op de markt in Eindhoven staan we gewoon met houten kramen. Een mooie verkoopwagen lijkt misschien makkelijk, maar je moet die net zo goed in- en uitruimen, qua werk scheelt dat niet echt. Bovendien denken we dat zo’n wagen afstand creëert tussen jou en je klanten en vermoeden we dat klanten denken dat de prijs van onze producten daardoor minder scherp zijn.”

Dieren
Op de markt verkopen ze vooral de gangbare handel. In De Groenteloods kan Mariska meer experimenteren met het assortiment. “Mensen willen verrast worden en nieuwe dingen uitproberen, daar lopen ze op. Zo hadden we laatst sprouting paarse broccoli en dragonfruit. Zulke fratsen zou ik op de markt niet uithalen, maar het slaat aan, dus volgende keer nemen we dat weer mee. We verkopen ook veel vergeten groenten als rammenas, peterseliewortel, verschillende soorten bietjes. We breiden steeds een stukje uit.”

De Groenteloods biedt naast een breder assortiment nog meer mogelijkheden. “We hebben speeltafels en een luchtkussen voor de kinderen, zodat de moeders hier rustig kunnen shoppen en de kinderen vertier hebben. We hebben ook een paar kippen aangeschaft. Hier in de buurt is geen kinderboerderij, dus misschien nemen wij wel wat dieren erbij. We hebben genoeg ideeën, maar nemen kleine stapjes. Het moet allemaal niet te snel gaan, want ik wil het goed in de hand kunnen houden,” besluit Mariska.

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven