Leon Hijweege en Ed Heijnen, Keelings International:

"Aardbeien door lage aanvoer beter in balans"

Tholen - Alweer drie jaar is Keelings International Ltd in Ridderkerk gevestigd als onderdeel van de Ierse moedermaatschappij. In dit interview bespreken Leon Hijweege en Ed Heijnen de ontwikkelingen op de ananas-, meloenen- en zachtfruitmarkt.


Ed Heijnen en Leon Hijweege

Ananas
Met de verwerving van de eigen farm Las Brisas in Costa Rica, drie jaar geleden, beschikte Keelings over een eigen farm van 900 hectare, waarvan 200 hectare regenwoud. "De afgelopen jaren is fors ingezet op het vernieuwen van de teelt en er komt nu al een veel constantere productie vandaan. Zo voeren we dit jaar meer high colour ananas onder het merk Kol'or. Het komende jaar gaan we ook meer inzetten op bio- en fairtrade-ananas", vertelt Leon.



"Tot en met september hebben we een goede ananasmarkt gehad, maar daarna is de klad erin gekomen. Deze maanden zijn traditiegetrouw wat lastiger op de ananasmarkt, maar de verkoop en prijzen blijven nu wel erg hard achter", constateert Leon. "En die lagere prijs is niet gedreven door meer aanbod, maar vooral door een lagere vraag. Normaal gesproken zal de vraag richting de feestdagen wel gaan toenemen. Wij hebben in elk geval al goed vooruit verkocht."

"Dankzij onze directe afvaarten naar Livorno en Algeciras hebben we bovendien onze export naar Zuid-Europa behoorlijk uitgebreid." Door onze goede interne kwaliteit en value for money zijn wij een mooi gespreide portfolie aan het opbouwen met foodservice-, retail- en groothandelsklanten. Ook zien we een stijgende vraag bij de snijderijen die ons product weten te waarderen"

Meloenen
"De markt voor meloenen vanuit Brazilië is veel beter in balans dan de afgelopen jaren. De extreem hoge kosten van met name zeevracht in combinatie met de ongunstige dollar heeft de kostprijs enorm opgedreven. Hierdoor zijn er veel minder meloenen aangeplant en verscheept. De markt is daardoor dit seizoen veel beter in balans, hoewel de vraag niet is toegenomen", vertelt Ed."Traditioneel is Kerst altijd goed voor de meloenenverkoop, maar het blijft altijd lastig inschatten of de telers dan ook gaan pieken in hun productie."

Een duidelijke trend volgens hem is dat menig Europese retailer het meloenenassortiment heeft ingekrompen. "In plaats van Galia en Cantaloupe bieden ze nu bijvoorbeeld één van deze types aan. Uit de verkoopanalyses bleek dat de ene meloen soms de ander in de weg zat en dan worden duidelijke keuzes gemaakt. Hieruit blijkt wel dat de meloenen in het winterseizoen een lastig item blijven voor de supermarkten."

Zachtfruit
Ook op het gebied van zachtfruit maakt Keelings International in navolging van het Ierse moederbedrijf een flinke ontwikkeling door. "We willen ons scherp en onderscheidend positioneren op de Europese zachtfruitmarkt. Zo hebben we flinke stappen gezet in duurzame verpakkingen. Onder meer voor blauwe bessen hebben we een volledig recyclebare verpakking ontwikkeld om het emmertje te vervangen", vertelt Ed.

Voor de Hollandse kasteelt is het een uitdagend seizoen. "De temperaturen van oktober hebben de volumes in november geen goed gedaan. Dat zie je ook terug in de hoge aardbeienprijzen. De vraag is niet eens zo groot, maar het aanbod is heel beperkt. Wij verwachten over drie weken het kasseizoen af te sluiten en starten met de Mediterrane productie vanuit Griekenland, Marokko en Spanje, waarbij we ons maximaal op Europees product zullen richten", besluit Ed.

Voor meer informatie:
Leon Hijweege / Ed Heijnen
Keelings International
Handelsweg 40
2988 DW Ridderkerk
+31 (0)6 34 505152
Leon_Hijweege@keelings.com  
www.keelings.com


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven