Italiaanse smaaktomaat klaar voor meer export

Het consortium van de Pachino BGA-tomaat richt zijn blik op de buitenlandse markt, na twintig jaar samenwerking met de Italiaanse retail. Om de internationale verkoop een duwtje in de rug te geven, werd op 10 november in Portopalo di Capo Passero, in de provincie Syracuse, een conferentie gehouden over "Promotie van kwaliteitstomaten: een vergelijking van enkele ervaringen". De ervaringen die werden gedeeld met een omvangrijk publiek van 200 geïnteresseerden uit de toeleveringsketen, werden goed ontvangen. 

Het talrijk opgekomen publiek

Onze Italiaanse redactie maakte van de gelegenheid gebruik om dieper in te gaan op de problemen die tijdens het congres aan bod zijn gekomen door enkele hoofdrolspelers te interviewen, te beginnen met Salvatore Chiaramida, directeur van het Consortium van de Pachino BGA-tomaat: "Vanavond ging het over de tomaat in het algemeen, maar er was toch een bijzondere focus op de Pachino BGA-tomaat. Enige tijd geleden heeft ICE, het Italiaanse Instituut voor Internationale Handel, al een pad uitgestippeld dat in de volgende beurseditie van Macfrut verder zal bewandeld worden. Op de beurs in Rimini zal er immers een ruimte worden gewijd aan tomaten, genaamd Pianeta Rosso (de Rode Planeet, nvdr). De Pachino BGA-tomaat zal er worden gepresenteerd als een casus, waarvan de uitzonderlijke kenmerken zullen worden voorgesteld aan internationale kopers en ketenpartners."

Bord met de sponsors

"Het evenement van vandaag zorgt voor een stroomversnelling in de promotie van de Pachino BGA-tomaat, die ook op de volgende editie van Macfrut een prominente plaats zal innemen", zei Renzo Piraccini, voorzitter van Macfrut. "Onze beurs is ieder jaar weer een drijvende kracht achter de promotie van hoogwaardige Italiaanse producten. De focus op tomaat is mede mogelijk dankzij de economische steun van het ICE. In de strategie is er ook plaats voor alle belangrijke bedrijven en consortia. Vooral in deze moeilijke tijd die de toeleveringsketens doormaakt, moeten we de nadruk leggen op de waardering van de producten. Daarom mogen we ons niet alleen concentreren op prijs. Het consortium voor de Pachino BGA-tomaat is een goed voorbeeld, omdat ze op een heel slimme manier de waarde van een Italiaans product in de verf zet. Nu is het tijd dat ook de internationale markt wordt veroverd, want die is tot nu toe niet voldoende betrokken geweest bij dit product." 

Renzo Piraccini van Macfrut

Ook de bijdrage van Maurizio Forte, coördinator van de Promotie van Made in Italy bij het ICE, kon op veel aandacht rekenen. Na z’n uiteenzetting zei hij ons nog het volgende: "Samen met het Consortium voor de Pachino BGA-tomaat, Macfrut en enkele belangrijke Italiaanse en buitenlandse retailers hebben we de kwestie van het promoten van deze tomaat besproken. De Pachino BGA-tomaat heeft een heel goede naam, maar wordt nog steeds in een zeer klein percentage geëxporteerd, iets meer dan 10%. Dat is moeilijk te begrijpen, gezien de vele voordelen van deze tomaat op teeltgebied. Er zijn immers geen verwarmde kassen nodig voor de teelt van deze tomaat. Hij is duurzaam, heeft ontzettend veel smaak en heeft dus alles om concurrerend te zijn. Gebruikmakend van de beursplatforms en door goede relaties te onderhouden met de retail willen we ervoor zorgen dat de Pachino BGA-tomaat meer aanwezig is op de markt en op de tafel van de consument." 

Maurizio Forte van ICE

Ten slotte vroegen we de voorzitter van het Consortium, Sebastiano Fortunato, om ons aan het einde van het evenement zijn indruk weer te geven:

"We zijn zeer tevreden met de deelname van belangrijke partners van de nationale en internationale toeleveringsketen aan deze avond, die mogelijk werd dankzij het ICE en coördinator Maurizio Forte. Het ICE zal ons ook vergezellen op onze reis die een volgende stop kent op Macfrut in Rimini. Daar zullen we meedoen aan de Pianeta Rosso-wedstrijd, gericht op tomaten van hoge kwaliteit. De ideeën die we vandaag mee naar huis nemen, hebben betrekking op de planning die nodig is om onze Pachino BGA-tomaat te exporteren. Export is een handelspraktijk die je niet moet uitvinden, maar die wel planning vereist, zo hebben we geleerd op dit evenement. We hebben nu al 20 jaar geweldig werk geleverd met de Italiaanse retail en dat hebben we gedaan door te focussen op kwaliteit. Want hier in onze regio kunnen we dankzij een microklimaat, gecreëerd door de zon en de nabijheid van twee zeeën, en door een uitstekende bodem en het brakke water uitstekende kwaliteit leveren. We kunnen zeker pronken met ons BGA-label."

"Met deze kenmerken hebben we alle troeven in handen om ook in het buitenland succesvol te zijn, maar we zullen wel ons verhaal goed moeten vertellen. In eerste instantie zullen we moeten investeren, want wie denkt dat exporteren direct hogere prijzen betekent, heeft het mis. Om ons product bekendheid te geven, zullen we de markt betreden met redelijke prijzen en pas daarna op zoek gaan naar de juiste prijsklasse. We zullen vertellen over de uitstekende smaak, maar ook over duurzaamheidsaspecten zoals de lage CO2-voetafdruk. We moeten duidelijk maken dat ons product het milieu echt respecteert en daarnaast ook unieke smaakeigenschappen heeft", vertelde Fortunato tot slot. 

Voor meer informatie:
Sebastiano Fortunato
Consorzio di Tutela Pomodoro
di Pachino Igp
Via Milano, 2
96018 Pachino (SR) - Italië
Tel: +39 (0)931 595106
segreteria@igppachino.it
www.igppachino.it


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven