Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nic. Breuers, Grubbenvorst

Uit de oude doos: Bijna 100 jaar groenten- en fruitexporteur

In 1892 heeft de overgrootvader van de huidige directeur Nico Breuers, het bedrijf Nic. Breuers opgericht. In die tijd waren er nog vrijwel geen veilingen in Nederland. De exporteurs kregen toen van de tuinders de groenten in commissie. Klaas Breuers verkocht deze in Duitsland tegen de best mogelijke prijs. Na de verkoop werd er met de tuinders afgerekend. Met paard en wagen ging hij van Venlo naar Duitse markten. Later stuurde hij zijn verkopers erop uit. Op de markten werd toen nog vanaf de wagen verkocht. De handel breidde zich al snel uit: enkele vrachtwagentjes werden aangeschaft en ook werd per wagon verladen. In de loop der jaren heeft het bedrijf de moeilijke jaren dertig meegemaakt en de twee wereldoorlogen. In de jaren dertig werden de vestigingen te Düsseldorf en Wuppertal gesloten.

De heer Nico Breuers, directeur, het 4e geslacht

In de naoorlogse jaren deed Nico Breuers veel zaken met België. In de eerste jaren na de oorlog was de handel op Duitsland nog erg moeilijk. Eerst na de liberalisatie kwam het pas goed op gang. Tot de jaren 70 lag de nadruk van Breuers op de levering aan de industrie, maar later legde het bedrijf zich meer en meer toe op leveranties aan groothandelsmarkten en het grootwinkelbedrijf. Momenteel [1988] gaat ongeveer 55% van de omzet naar de Bondsrepubliek, de rest naar andere markten, vooral in Frankrijk.

De afdeling verkoop

"Was België vroeger nog een grote afnemer van Hollandse groenten, nu ondervinden we veel concurrentie van de Belgen. Dit is de laatste jaren steeds groter geworden. Thans kopen we regelmatig op de Belgische veilingen. Soms vragen onze klanten naar een Belgische kwaliteit en soms zijn de prijzen er aantrekkelijk", aldus de heer Nico Breuers. Hij vervolgt: "Doordat we in de gehele Benelux inkopen, kunnen we onze klanten een nog uitgebreider programma verkopen. Slechts weinigen zijn hiertoe in staat."

Een gedeelte van de loods met kantoren, 2.000 m2

"Vanaf 1970 opereren we ook op de Franse markt. In het begin leverden we nog uitsluitend aan de industrie, maar later werden de leveranties aan de groothandelsmarkten en het grootwinkelbedrijf er aan toegevoegd. Vanuit Nederland en België leveren we het gehele groenten- en fruitpakket. We opereren hoofdzakelijk in het oosten en noorden van het land tot aan Parijs." Op de vraag of de Nederlandse export nog een toekomst op de Franse markt heeft, antwoordt Nico Breuers: "Deze toekomst is grotendeels afhankelijk van enkele factoren die buiten ons bereik liggen. Ik denk hierbij aan de positie van België die steeds sterker wordt, aan de Midi, waar ze steeds kwaliteitsbewuster worden, aan Spanje dat de laatste jaren snel opkomt en ik denk ook aan Marokko o.a. aan zijn tomaten, die we, hoewel al ver in het voorjaar, nog steeds op de markten zien liggen. Met al deze krachten heeft de Nederlandse exporteur reeds te maken en dit zal in de toekomst alleen maar, naar ik verwacht, toenemen. De kracht van de Nederlandse exporteur is het distributiesysteem, het op tijd leveren, de kwaliteit en de eenheidsverpakking. Daarnaast worden we voortdurend ondersteund door de basis. Hiertoe reken ik de tuinders, de veilingen en het wetenschappelijk onderzoek. Ik denk dat de grote kennis de Nederlanders nog steeds een voorsprong geeft op andere landen."

Veel bedrijvigheid in de loods

"We proberen marktgericht te denken. Dit is alleen mogelijk als we weten wat de markt doet. Een markt is altijd in beweging. We hebben de opkomst van het grootwinkelbedrijf meegemaakt met de daarmee gepaard gaande eenheidsverpakking. Nu is er duidelijk weer een trend gaande dat de consument zelf wil bepalen hoeveel hij wil kopen. De klant pakt en weegt zelf, zoals we dit in de zuidelijke landen zien. Hij bepaalt zelf de hoeveelheid, maar ondanks deze ontwikkeling zal de eenheidsverpakking blijven bestaan. Daarnaast zien we in Duitsland en Frankrijk de opkomst van gespecialiseerde groenten- en fruitwinkels. In sommige gevallen worden deze zelf door het grootwinkelbedrijf opgericht", aldus Nico Breuers.

Nico Breuers zit de laatste jaren ook in het importfruit uit de landen van het Zuidelijk Halfrond en citrusfruit dat van overzee komt. Dit wordt in Rotterdam en Antwerpen gekocht of daar waar de prijzen gunstig zijn. Klanten die enkele pallets kopen, krijgen dit met de nadere groenten thuisbezorgd. Complete vrachtwagenladingen gaan direct van de havens naar de plaats van bestemming. Van de leveranties aan de versmarkt gaat ongeveer de helft naar de markten en de andere helft naar het grootwinkelbedrijf.

De bebouwde ruimte is 2.000 m2 en daarnaast 3.500 m2 onbebouwd. In totaal werken bij Breuers 35 personen, waarvan er 7 op de verkoopafdeling zitten, en 4 op de inkoop. Als een van de weinige exporteurs beschikt Nico Breuers over het zogenaamde i-2-s systeem. Dit is opgericht door de veilingen en de kopers. Door middel van dit systeem kan men het prijsverloop van 8 veilingen in de gaten houden. Zo nodig kan men direct ingrijpen. Tijdens het veilen houdt elke man 2 veilingen in de gaten. "Door dit systeem zijn we in staat voor onze klanten gunstig in te kopen. Het bedrijf heeft 6 vrachtwagen-combinaties. Naast het eigen vervoer rijden er constant andere charters voor ons, zelfs nog in de rustige wintermaanden", zo besluit de heer Nico Breuers.

Film gemaakt ter gelegenheid van 100 jaar Nic Breuers 

Bron: Primeur 15 - Jaargang 02 - 22 april 1988

Publicatiedatum: