Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Kas op het dak is logischer door laag energieverbruik"

"Bij ComCrop willen we op een kosteneffectieve manier groenten telen en deze op de lokale markt brengen in Singapore, om tegenwicht te bieden aan de hoeveelheid import," zegt Peter Barber, directeur en mede-eigenaar van ComCrop.


Peter Barber

ComCrop is naar eigen zeggen het eerste en enige teeltbedrijf in Singapore met een kas op het dak. Hun 5 kassen beslaan een areaal van 2800 m2. ComCrop heeft dagelijks 8000 planten die zich in de verschillende teeltstadia bevinden. Het hele proces beslaat 25 dagen. De planten worden geoogst met wortel en al om de houdbaarheid te verhogen en de voedingswaarde van de plant vast te houden.

Klik hier voor het fotoverslag.

"We doen ons best om zo concurrerend mogelijk te werken en toch een hogere kwaliteit te leveren, omdat we dicht bij de consument gevestigd zijn en binnen dezelfde dag willen oogsten en leveren. Onze producten hebben een langere houdbaarheid, groeien alleen onder natuurlijk zonlicht en er wordt geen gebruik gemaakt van gewasbeschermingsmiddelen," zegt Peter.


De kassen bevinden zich op het dak van het gebouw

Waarom een kas op het dak?
Alhoewel vertical farming in veel dichtbevolkte landen steeds populairder wordt, heeft ComCrop voor een kas op het dak gekozen om meerdere redenen. Allereerst kan het bedrijf op die manier profiteren van ongebruikte stedelijke ruimtes en banen creĆ«ren voor de lokale inwoners. Ten tweede is het energieverbruik lager bij een kas op het dak, waardoor het vanuit de operationele kosten gezien een logische keuze was. 

Klik hier voor het fotoverslag.

"In Singapore betaal je als bedrijf $ 0,36/kW door de recente verdubbeling van de energieprijzen. Alhoewel je bij een vertical farm kunt werken met een hogere plantdichtheid is het alsnog heel erg duur om 24/7 een klimaatbeheersingssysteem en verlichting te laten draaien. Daardoor kunnen we geen concurrerende prijzen bieden," zegt Peter.

Bezoek van minister van duurzaamheid en milieu
Begin oktober 2022 heeft ComCrop de 2800 m2 grote, hybride kas geopend, waarmee ze de productiecapaciteit kunnen verhogen van 20 ton per jaar naar 20 ton per maand. De meeste producten gaan naar FairPrice Supermarkets.

Bij de opening was ook Grace Fu, minister van duurzaamheid en milieu, aanwezig. Tijdens haar speech benadrukte zij dat ComCrop een van de zeven teeltbedrijven is dat door het Singapore Green Plan 2030 wordt ondersteund. Dit plan is ook wel bekend als '30 by 30' en is erop gericht de voedselproductiecapaciteit van Singapore te verhogen, zodat in 2030 zo'n 30% van het benodigde voedsel lokaal wordt geteeld. Van deze zeven bedrijven is ComCrop het eerste bedrijf dat nu operationeel is.

Klik hier voor het fotoverslag.

"ComCrop is een van de pioniers op het gebied van urban farming in Singapore. Ik ben blij dat zij de eerste zijn die hun project van de grond hebben gekregen met een nieuwe, hybride kas," zei minister Fu.

"Singapore wil zichzelf positioneren als wereldwijd voedselproductie-centrum door moderne technologieƫn te implementeren. Als we daar op de juiste manier in investeren, kunnen we succesvol zijn," zegt Peter. "ComCrop wil meer van deze kassen bouwen om onze lokale markt te kunnen voorzien van producten en wellicht op een dag zelfs een deel ervan te exporteren."

Consumenten kunnen de producten van ComCrop online bestellen via RedMart of in de winkel bij de supermarkten van FairPrice Finest. Bij de uitbreiding van het bedrijf zal er gekeken worden naar specifieke productiedoelen voor supermarkten, hotels en andere afnemers. De verpakkingen en producten zullen daarop aangepast worden.

Voor meer informatie
Peter Barber, directeur en mede-eigenaar
ComCrop
[email protected]
comcrop.com 

Publicatiedatum: