Tholen - Druiven op een bedje van stro-achtig papier, citrus in rieten manden en fijne waternevel om de bladgroenten en kruiden vers te houden. Het kenmerkt de AGF-afdeling van de Franse supermarktketen Fresh.
Fresh is een concept van retailer Grand Frais, die hiermee hun bereik in kleine tot middelgrote steden wilde vergroten. De eerste winkel werd vijf jaar geleden geopend in de regio Ain en inmiddels kent de keten 39 winkels verspreid over heel Frankrijk. Kenmerkend is - de naam verraadt het al - de aandacht voor versproducten. 'Au service du gout' is de slogan van de winkel: in dienst van de smaak. De winkels hebben een maximale oppervlakte van 500m2.
De AGF-afdeling van de bezochte winkel in Soultz, die eerder dit jaar is geopend, beslaat toch zeker een derde tot de helft van de winkelvloer. Verder zijn er diverse zuivelproducten, vlees en vis en opvallend veel verse kant-en-klaar producten uit het hogere segment te vinden.
Binnen de AGF-schappen springt het uitgebreide aanbod en de fraaie presentatie direct in het oog. Hoewel de Franse supermarkten en met name de hypermarches vaak over een ruim aanbod beschikken, zijn producten als bergamot, castelfranco sla en rambutans toch geen bekende in de schappen. Verder opvallend: weinig tot geen aandacht voor biologisch product.