L. de Mooij, Zoetermeer

Uit de oude doos: "Drukke lijndienst Amsterdam-Brussel"

Eind februari van dit jaar [1988] betrok L. de Mooij in Zoetermeer een modern zakenpand op het industrieterrein. Dagelijks is het daar een komen en gaan van grote vrachtcombinaties die ladingen komen halen en brengen. De Mooij, van oorsprong een groothandel, is zich sinds 1983 steeds meer gaan toeleggen op de Belgische groenten specialiteiten, waarvoor de Nederlandse bedrijven een toenemende belangstelling hebben.

Directeur L. (Bert) de Mooij: "We komen acht keer in de week op het Brusselse CEI. We rijden de lijn Brussel-Amsterdam dagelijks met 2 vrachtwagens en wijken van deze route nog geen 20 km af. Onze bestellingen komen 's morgens binnen, zowel voor de export als voor de import. Wij voeren grote en kleine opdrachten uit. Onze kracht ligt in de frequentie, de continue verzorging van de opdrachten.

L. de Mooij, directeur van L. de Mooij in Zoetermeer, toont zijn aubergines

De Mooij's grootvader legde in de twintiger jaren de grondslag voor het bedrijf. Als teler-grossier bracht hij zijn producten met paard en wagen naar de markt in Den Haag. Na de oorlog werd begonnen met de import van Belgische producten, voornamelijk witlof en bonen. De groothandel werd steeds meer bijzaak. 

Een van de vrachtcombinaties van De Mooij rijdt uit.

De Mooij: "Van de 235 grossiers die na de oorlog op de Haagse groothandelsmarkt stonden, zijn er nog maar een paar overgebleven. Wij richten ons nu voornamelijk op het uitvoeren van opdrachten, zowel uit Nederland als uit België. 's Winters verhandelen we voornamelijk producten uit Italië en Frankrijk en de rest van het jaar veel Belgische specialiteiten, als aanvulling op de Nederlandse markt."

Vooraanzicht van De Mooij in Zoetermeer

Op de Mechelse markt wordt ingekocht door een commissionair, de heer Anthonis. Verder wordt er veel bij telers gekocht, vooral bloemkool, veldsla, tijm, rammenas, aardbeien, spinazie, tuinkers en allerlei soorten kruiden. In principe komen de bestellingen van grossiers in Amsterdam, Den Haag, Delft en Rotterdam.

"Elke morgen om 4 uur vertrekt uit Zoetermeer de eerste wagen naar België, richting Mechelen en Brussel. De tweede wagen vertrekt 's middags rond 1 uur. Beide wagens laden in Mechelen en Brussel in voor Nederland. Deze methode werkt efficiënt. De Belgen weten hoe laat onze wagens uit Zoetermeer vertrekken, zodat ze nog op het laatste moment hun orders kunnen opgeven. Omgekeerd geldt dit eveneens voor de Nederlanders. Ook zij weten dat de eerste wagen rond één uur naar Nederland vertrekt. Van belang is dat elke klant weet hoe laat zijn partij op de plaats van bestemming is", zegt De Mooij. "Meestal zijn we 's avonds om zeven uur nog in staat eventuele nabestellingen te verzorgen. We spelen voornamelijk in op hoeveelheden. Prijzen zijn voor ons niet zo belangrijk." 

De licht geïsoleerde wagen van De Mooij hebben telefoon aan boord en piepers, zodat de chauffeurs altijd oproepbaar zijn. "Op die manier kunnen we à la minute inspelen op de vraag." Het bedrijf heeft 14 Belgische afnemers van Hollandse glasgroenten in Brussel en Mechelen. De Mooij: "Wij leveren een bepaald gedeelte van het groenten- en fruitpakket uit het Westland. Vooral paprika, aubergine, venkel, radijs, broccoli, komkommers, asperges, peulen, bospeen, andijvie en snijbonen. Een van onze hoofdproducten is paprika, in allerlei kleuren. De Nederlandse paprika munt uit door zijn houdbaarheid."

Margaret van Rijn, de spil van de administratie bij De Mooij

Het personeelsbestand van De Mooij omvat 5 personen. In- en verkoper is de heer G. Heemskerk. De spil van het bedrijf is medewerkster Margaret van Rijn, die naast administratie ook de bijbestellingen voor haar rekening neemt.

Bron: Primeur 13 - Jaargang 02 - 25 maart 1988


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven