Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Cosmetica-industrie biedt kansen voor telers

Indoor Ag dringt door tot nieuwe sectoren om het leven duurzamer, toegankelijker en schoner te maken. Een van de sectoren die in de gaten moet worden gehouden en die een toekomstige hotspot voor indoor ag blijkt te zijn, is de cosmeticasector. Volgens Statista bedraagt de omzet op de Amerikaanse markt voor cosmetica en persoonlijke verzorging in 2022 $ 534 miljard en zal de markt naar verwachting jaarlijks groeien met 5,86% (CAGR 2022-2026).

Indoor ag en cosmetica
Gewassen van hoge kwaliteit vormen een aantal van de veelgevraagde ingrediënten in de cosmetica- en schoonheidsproducten die we dagelijks gebruiken; een product als munt wordt op het high-end retailplatform Good Eggs bijvoorbeeld voor vijf keer zoveel verkocht als een slamix. Kruiden, hennep en kruidenolie behoren tot de meest voorkomende en gevraagde ingrediënten in cosmetica en schoonheidsproducten. Vele kunnen overal ter wereld binnenshuis worden geteeld. Voor een sector die blijft worstelen met de winstgevendheid zijn duurdere, meer gespecialiseerde gewassen al lang een aantrekkelijke potentiële markt.


Pogrebkov | Dreamstime

Zo stelt de Poolse startup Vertigo Farms dat zij de eerste zijn in Europa die een vertical farm gebruiken om producten te telen voor de schoonheidsindustrie. In samenwerking met Contain is leverancier Netled, een bedrijf dat door een echtpaar tijdens Covid op afstand is ontwikkeld, in 2021 in gebruik genomen, aldus een blogpost van Netled. 

Ook huidverzorgingsmerken gaan mee in de trend. Ulé is een huidverzorgingsmerk dat gebruikmaakt van 100% lokale vertical farming en de kansen die de twee sectoren bieden. Marlo hydroponic skincare, een bedrijf in schoonheidsverzorging en volledig gebaseerd op hydroponics, ontwikkelde een belangrijk ingrediënt, Super-Lycopene Hydrosol, afkomstig van op substraat geteelde tomaten. Het is een pure en krachtige vorm van lycopeen, waardoor het een krachtige antioxidant is met antiverouderingsvoordelen voor de huid. 

'Pure schoonheid' wordt de norm in de cosmetica en huidverzorgingssector; grote retailer Sephora heeft dit initiatief in 2018 gelanceerd en vorig jaar bijgewerkt naar de strengere vereisten. Inmiddels is de verwachting dat de markt voor 'pure schoonheid' de sector in 2022 al zal domineren, met een geschatte omzet in 2024 van $ 22 miljard (Statista).

Marktonderzoeksbureau Nielsen beschrijft 'pure schoonheid' als "consumenten die willen zien dat slechte ingrediënten niet meer worden gebruikt ('beter voor mij') en dat bedrijven 'goed zijn voor het milieu' ('beter voor ons')." Tegenwoordig willen consumenten weten wat voor ingrediënten er in producten zitten en wat daar de standaarden voor zijn. Veel cosmetica en huidverzorgingsproducten komen uit tropische regio's, waar de omgeving kwetsbaar is en mensenrechten minder goed worden gerespecteerd. Met indoor ag kan de route van deze ingrediënten beter worden gevolgd.

De vraag naar zeer duurzame en milieuvriendelijke producten heeft in het bijzonder de productie en verkoop van biologische schoonheidsproducten versneld. Uit een onderzoek van Nielsen in 2021 blijkt dat 'biologisch' de grootste trend is onder schoonheidsproducten, met een stijging van 93% in de afgelopen vier jaar. Algemenere termen, zoals 'natuurlijk' (-25%) daalden in populariteit.

"De uitspraak van de rechter dat de USDA biologische certificeringen mag uitgeven voor substraatteeltgewassen blijft van kracht, zo besloot het Amerikaanse 9e Circuit Court of Appeals." - FoodDive

Alhoewel veel substraattelers momenteel nog geen biologische certificering hebben, kan deze beslissing meer telers ertoe aanzetten deze certificering te behalen. Als cosmeticabedrijven gaan samenwerken met indoortelers, kunnen ze de consumenten aantrekkelijke voordelen van indoor geteelde ingrediënten bieden, zoals meer duurzaamheid, geen gewasbeschermingsmiddelen, gecertificeerde bedrijven, eenvoudige traceerbaarheid en meer flexibiliteit.

Chernetskaya | Dreamstime

Het hennepeffect
Hennep CBD is een populair product onder cosmetica en de nichesector 'topicals'. Hennep wordt gebruikt door grote bedrijven als Loreal, maar ook door startups. Hennep hydrateert zonder de poriën te verstoppen en vormt een krachtige bron van antioxidanten en ontstekingsremmende eigenschappen bij gebruik in cosmetica. Daardoor is het een compleet nieuwe industrietak geworden.

De wereldwijde industriële hennepmarkt werd in 2021 geschat op 4,13 miljard dollar en zal naar verwachting groeien en stabiliseren met een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 16,8% van 2022 tot 2030. Dit wordt volgens Grand View Research deels gestimuleerd door de groeiende vraag binnen de sector voor persoonlijke verzorgingsproducten.

Hennep is een veerkrachtig gewas, groeit snel en is een eenjarige plant die er ongeveer 90-120 dagen over doet om te rijpen, wat betekent dat je het hele jaar door meerdere cycli kunt kweken. Zoals altijd met indoor ag zijn er hobbels op de weg. Sommige cosmetische gewassen moeten zich nog bewijzen in indoorsystemen, wat biologische en operationele uitdagingen met zich meebrengt. Toeleveringsketens kunnen problemen opleveren, vooral voor wie aan grote bedrijven wil verkopen. De tijd en middelen die nodig zijn om dergelijke problemen op te lossen, brengen hoge kapitaalkosten met zich mee. Alhoewel sommige bedrijven sneller succes hebben in de cosmeticasector dan andere, verwachten wij dat indoor farms in deze sector zullen doordringen en veel groei zullen kennen, omdat de vraag naar schone, duurzamere, natuurlijke ingrediënten lang zal aanhouden.

 

Voor meer informatie:
Contain Inc.
Nicola Kerslake, oprichter en directeur
www.contain.ag 

Gerelateerde artikelen → Zie meer