Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet HelloFresh groeit opnieuw in derde kwartaal

De HelloFresh Group in resultaten over het derde kwartaal van 2022  een aanhoudende omzetgroei van 31,4% jaar op jaar tot ongeveer 1,86 miljard euro. Ook het aantal actieve klanten van HelloFresh Group steeg, met 8,2% jaar op jaar tot 7,5 miljoen actieve klanten in het derde kwartaal van 2022. Bovendien steeg de gemiddelde bestelwaarde op groepsniveau jaar op jaar met 12% bij constante wisselkoersen.

De contributiemarge steeg op groepsniveau aanzienlijk met 24,5% jaar op jaar, ondanks de moeilijke marktsituatie waarin inflatie volop woedde. Dat betekent dat de winstgevendheid van HelloFresh Group stevig blijft, met een AEBITDA van 71,8 miljoen euro en een AEBITDA marge van 3,9%, ondanks het zomerseizoen, dat in het derde kwartaal nog altijd een invloed heeft. 

"De afgelopen jaren hebben we een heel weerbaar bedrijfsmodel opgebouwd. Terwijl de voedselkosten wereldwijd onder de inflatie lijden, is HelloFresh erin geslaagd heel betaalbaar te blijven. HelloFresh heeft zijn relatieve betaalbaarheid zelfs verder verbeterd, de impact van de inflatie is opgevangen en niet elke prijsverhoging wordt volledig doorberekend aan de consument. Dit terwijl de inkoopmarge stabiel is gebleven", zegt Dominik Richter, CEO en medeoprichter van HelloFresh.

Hij vult aan: "In de supermarkt kan de rekening sterk verschillen van week tot week, terwijl wij betrouwbare prijzen kunnen aanbieden voor een vast aantal maaltijden. In tijden waarin consumenten nadenken over manieren om geld te besparen op voedsel en ze minder uit eten gaan, zijn zelfgemaakte maaltijden van HelloFresh niet alleen handiger, maar ook goedkoper dan een afhaalmaaltijd of een restaurantbezoek.”

Sterke verbeteringen van het klantenaanbod
HelloFresh blijft focussen op een zo aantrekkelijk en gevarieerd mogelijk weekmenu. Het assortiment aan maaltijden loopt op schema om tegen het einde van het jaar op groepsniveau jaar op jaar met zo'n 30% te groeien. Verder is HF Market geïntroduceerd in twee nieuwe regio's en zijn er nieuwe culinaire concepten geïntroduceerd in de meeste van de 18 markten die HelloFresh momenteel bedient. Ook in 2023 blijft productinnovatie een belangrijk aandachtspunt, aangezien HelloFresh niet langer met capaciteitsbeperkingen kampt, dankzij de grote sprongen die het heeft gemaakt in de uitbouw van zijn netwerkinfrastructuur.

De hogere productiviteit op productielocaties, vooral de locaties die de laatste paar kwartalen zijn opgestart, heeft bijgedragen aan de blijvende betaalbaarheid  en heeft geleid tot een verhoging van de contributiemarge, ondanks de inflatiedruk. 

Bron: HelloFresh

Publicatiedatum: