Wouter de Ruiter:

“AGF heeft nog steeds een gezond en goed imago, iets waar de branche zuinig op moet zijn”

Slim inkopen en producten aan de man brengen, dat is een functie die retail goed invult. Wouter de Ruiter liep jarenlang in die wereld mee en wil zijn kennis nu inzetten om spelers in de AGF-keten een stap verder te brengen. “Ik ben in de markt veel bedrijven tegengekomen die heel sterk zijn in productie, maar niet weten aan welke klant hun product wordt verkocht, laat staan weten wat de behoefte is van de klant, nu en in de toekomst,” vertelt Wouter in het oktobernummer vakblad Primeur. Hij is na 17 jaar in food als interim consultant aan de slag gegaan.

Jumbo Supermarkten huurde Daymon, waar Wouter business manager was, destijds in om private label naar een hoger plan te brengen. Wouter: “Het mooie aan die job was dat je ideeën kon bedenken, het product mocht inkopen en het nog eens op de plank mocht zetten. Ik heb veel bedrijven gezien die heel productiegericht werkten, daarin excelleerden, maar het lastig vonden de taal van de retailer te verstaan. De wereld verandert, er komen generaties aan met andere behoeften. Daarop anticiperen is cruciaal. Ook in de AGF kunnen daar nog stappen worden gezet. Het is mijn ambitie om ook bij telers en producerende bedrijven de blik naar buiten te krijgen.”

Klein ventje
Wouter heeft van jongs af veel affiniteit met de AGF-sector. “Mijn opa was een fervent hobbyteler en als klein ventje liep ik al met de schoffel rond. Later had ik zelf mijn kleine moestuin. Ik haalde slaplantjes bij mijn buurman, die was tuinder. Bij hem had ik ook mijn eerste vakantiebaantje. Ik kan me nog de dagen herinneren dat we prei moesten rooien. Van ’s ochtends 7 tot ’s middags 5 uur en alleen de zondag vrij. Mijn buurman had vollegrondsteelt en nog een kas waarin bonen werden geteeld. Toentertijd groeiden er nog bonen in de kas. Ook zat er bij ons een veiling om de hoek. Later leer je dat AGF absolute topsport is op allerlei vlakken.”

Wouter startte zijn loopbaan in 2007 bij Huuskes in Enschede. “Dat was echt een ontdekkingsreis in een heel mooi familiebedrijf met eigen productie van o.a. bewerkte AGF en maaltijden en dat daarnaast een compleet groothandelspakket levert aan klanten in de institutionele markt. Ik werd echt in het diepe gegooid. Eigenlijk was het de bedoeling om alleen kruidenierswaren in te kopen, maar binnen een paar maanden kwamen daar allerlei productgroepen bij. Zo heb ik een volwaardig inkoopafdeling gebouwd, alle inkoop in het bedrijf gecentraliseerd en zijn we gestart met SuperTrade (inkoopvereniging voor Foodservice bedrijven) om een sterker inkoopblok in de markt te vormen.”

Inkoop
In 2014 stapte Wouter over naar Daymon. “Daar heb ik inhoudelijk heel veel geleerd over retail, zowel op het gebied van inkoop als category management. In 2016 startte Wouter als Private Label inkoper bij Jumbo en al snel mocht hij ook met AGF aan de slag, waar zijn passie ligt. “Snel en efficiënt een product door de keten heen halen en bij de consument op het bord is echt een uitdaging. Dat vergt enorm veel. Veel consumenten zien dat helaas niet. De professionaliteit van de telers en bedrijven die de producten produceren wordt steeds groter, dat vind ik geweldig om te zien. Het constant aanpassen aan veranderende omstandigheden om een zo goed mogelijk product te leveren, vind ik indrukwekkend. Tegelijkertijd zijn er enorm veel uitdagingen in de sector.”

Zelfstandig
Het besluit om te starten als zelfstandig ondernemer kwam dit voorjaar. “Het is mijn doel om retailers en producerende bedrijven te helpen op het gebied van inkoop en commercie. Dit kan variëren van het tijdelijk invullen van een functie, het uitvoeren van een project of opdracht tot het geven van (strategisch) advies. We leven in een woelige tijd en dat zal voorlopig niet veranderen. Transparantie in de keten zal alleen maar belangrijker worden en ik denk dat producent en afnemer elkaar meer en meer gaan opzoeken, om te kijken hoe de keten zo efficiënt mogelijk ingericht kan worden. Duurzaamheid gaat een nog belangrijkere rol spelen. De klant wordt steeds veeleisender, maar is ook onwetend. Het is heel belangrijk het verhaal achter het product te vertellen. Gelukkig heeft AGF nog steeds een gezond en goed imago, al denk ik dat de branche daar wel heel zuinig op moet zijn,” besluit Wouter. 

Dit artikel verscheen eerder in editie 10, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven