"Omdat onze gewassen voor een uitstekende prijs worden verkocht, zitten we al aan de top van de keten. Met onze marges kunnen we kostenstijgingen gelukkig nog opvangen. Het bedrijfsmodel is niet puur gefocust op groei: we zijn meer geïnteresseerd in het leveren van het hele ecosysteem aan andere telers. Daarom bieden we een franchisemodel aan," aldus Shengjie Bao, medeoprichter en CEO van Singrow, een in Singapore gevestigde ag-tech.
Shengjie Bao toont hier de Blooom-aarbeien, die worden verkocht aan toprestaurants in Singapore.
R&D na aan het hart
Na drie jaar testen, kruisen en experimenteren heeft Singrow verschillende producten kunnen presenteren. Onderzoek is de kerncompetentie van het bedrijf. Daarom heeft Singrow een samenwerkingsovereenkomst met de Nationale Universiteit van Singapore, waar het een laboratorium heeft dat zich richt op gewasonderzoek.
Daarnaast werkt het bedrijf aan een veredelingsplatform waarmee aardbeientelers hun opbrengst, productie en efficiëntie kunnen optimaliseren. Het veredelingsplatform heeft verschillende rassen waaruit kan worden gekozen, en het duurt slechts zes maanden om een nieuw ras te ontwikkelen door verschillende lijnen te selecteren uit de huidige veredelingscombinatie. Circa 30 nieuwe rassen staan klaar om commercieel te gaan, en de eerste IP-aanvragen zijn de deur al uit.
Dat gezegd hebbende, wil Singrow verder uitbreiden. Daarom start het bedrijf een nieuwe - serie A - financieringsronde, om haar tropische resistente aardbeienrassen uit te rollen op de Aziatische markt. Ongeveer een jaar geleden spraken we met Shengjie en hij merkte op dat de markt van Zuidoost Azië hun oorspronkelijke speelterrein was. Het bedrijf heeft echter diverse aanvragen ontvangen uit het Midden-Oosten en China, en daarom voegt het deze regio's nu toe aan de portefeuille.
Singrow's zelfgekruiste witte aardbeien
Een verdeeld bedrijfsmodel
De eerste categorie is contractteelt en franchising. Dit betekent dat het teeltplatform door andere telers wordt gebruikt, die zo hun teeltresultaten kunnen verbeteren. Ten tweede zijn er e-commerce en offline verkoopkanalen. Door een platform over te nemen kan het bedrijf in meerdere verkoopkanalen aanwezig zijn, wat de aanwezigheid van haar Blooom-label versterkt.
En dan is er nog een ander offline kanaal: een onlangs geopende concept-sapbar in een metrostation in Singapore. Zo kan Singrow farm-to-table leveren en nieuwe verkooppunten gebruiken om de consument direct in contact te brengen met de producten. In samenwerking met Stellar Lifestyle, de zakelijke tak van het Singaporese metronetwerk, kunnen andere outlets de duurzame teeltmethoden promoten. Door e-commerce te combineren met deze winkels, kunnen klanten hun bestellingen ter plekke afhalen.
Weinig energie, meerdere groeicycli
Qua energie verbruikt de faciliteit niet zoveel. Volgens Shengjie is er het hele jaar door een stabiel klimaat omdat de teelt slechts een temperatuur tussen 20-26 graden vereist.
"We zijn erin geslaagd de groei met 40% te versnellen en we gebruiken 1,5 liter water per aardbeienplant per cyclus. Als je ons systeem vergelijkt met traditionele telers in Japan en China, hebben zij ongeveer 8-10 maanden nodig voor drie oogstrondes, terwijl wij in 12 maanden zes tot acht oogstrondes kunnen doen."
Volgens Shengjie is er een enorm gat in de markt, niet alleen in een periode van zeven maanden waarin er geen aanbod is van aardbeien, maar in het algemeen. "Er zijn geen hoogwaardige aardbeien beschikbaar, vooral geen mix van het harde ras (altijd dragend) en het zachte ras (seizoendragend). Op dit moment hebben we onze eigen aardbeienrassen ontwikkeld die in een warmer klimaat kunnen worden geteeld, om dit gat in de markt te vullen."
Cherrytomaten staan in bloei, slechts 1,5 maand na het planten
Zelfbestuivende cherrytomaten
Singrows zelfbestuivende cherrytomaten staan in bloei. Het team bestudeert het ras echter nog steeds. Tot nu toe is het volgens hen 'zeer geschikt voor verticale teelt en 100% zelfbestuivend', wat een snelle groeiperiode mogelijk maakt. In slechts 1,5 maand gaat het van zaadje tot bloei.
"Uiteindelijk is het nog steeds een economisch haalbaar gewas om te kweken. Maar we hebben de markt nog niet volledig onderzocht. Voorlopig focussen we ons op onze aardbeien."
Nieuwe faciliteit
Shengjie geeft aan dat het binnenkort een nieuwe faciliteit betrekt, met een oppervlakte van 375 m2, maar met een lager plafond dan nu. (3,8 m vs. 6,5 m plafondhoogte) De faciliteit zal vier kweekzone-opstellingen hebben, allemaal geïsoleerd, in een aparte opstelling. Hierdoor wordt de temperatuur mooi uitgebalanceerd zonder dat deze vaak moet worden veranderd, wat een enorme energiebesparing oplevert. De binnentemperatuur zal tussen de 18 en 25 graden Celsius blijven.
In vergelijking met de andere faciliteit zullen er veel verbeteringen zijn, zegt Shengjie. Er zullen lagere rekken worden gebruikt, waardoor zes niveaus op elkaar kunnen worden gestapeld. Bovendien zal het controlesysteem van de faciliteit tot 48 verschillende instellingen hebben, zodat er meer specifieke en dynamische instellingen mogelijk zullen zijn voor de gewassen in de verschillende stadia.
Huidig aanbod
Wat momenteel in de proeffaciliteit wordt geproduceerd, wordt geleverd aan de toprestaurants van Singapore: Marina Bay Sands en Shangri-La, die de aardbeien van Singrow in hun gerechten verwerken. Daar staat het logo van het bedrijf zelfs op de menu's, wat heeft geleid tot veel reclame voor het bedrijf. Maar het is nog wel moeilijk om aan de vraag te voldoen.
Een andere reden waarom het bedrijf financiering nodig heeft, is om haar ecosysteem uit te breiden in Zuidoost-Azië, China en het Midden-Oosten via franchises en contractteelt. "Maar dat is een goed teken, toch?" zegt Shengjie lachend.
Voor meer informatie:
Shengjie Bao, Founder, CEO en hoofd R&D
Singrow
[email protected]
www.singrow.net