Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Uit de oude doos: Continental Fruit Importers

In 1963 stichtte de Spaanse zakenman Bonny in Barendrecht een importzaak in producten afkomstig van de Canarische eilanden, voornamelijk tomaten, komkommers en paprika's. De naam Bonny Continental werd vijf jaar geleden gewijzigd in Continental Fruit Importers. In de afgelopen 25 jaar maakte de CFI een dynamische groei door. Bedroeg in het eerste jaar de import nog "maar" 800.000 colli per seizoen, op het ogenblik [1988] gaan er in het Barendrechtse bedrijf per seizoen tussen de 4 en 5 miljoen colli om. Daarmee staat CFI veruit aan de top van de Nederlandse importeurs van Canarische producten.

Vanuit de terminal aan de Rotterdamse Merwedehaven gaan de producten naar alle windstreken van Europa. Daarvoor zorgt het Rotterdamse expeditiebedrijf Ebrex. In het kantoor te Barendrecht zitten elke ochtend al om 6 uur zes verkopers klaar om door de telefoon contacten met kopers in West-Duitsland te leggen. De kleinere klanten kunnen voor hun aankopen in Barendrecht terecht.

In het midden directeur Ger Hollaar met de verkopers Bert Kleinjan (links) en Leo van Graafeiland (rechts)

Directeur Ger Hollaar is sinds de oprichting van het bedrijf in dienst van CFI. Als geen ander heeft hij dus de opgang van de onderneming meebeleefd. "Door constant kwaliteitsproducten aan te bieden hebben we in de loop der jaren het vertrouwen van steeds meer klanten kunnen winnen," geeft hij als een van de hoofdredenen voor het zakelijk succes van CFI op. "De naam Bonny staat garant voor de hoge kwaliteit van onze producten. Vergeet niet dat Bonny met 12 à 13 miljoen colli per seizoen de grootste producent van de Canarische eilanden is. Er werken daar in het hoogseizoen tussen de 6.000 en 7.000 mensen. Op het ogenblik is er van elke scheepslading die in Rotterdam aankomt tussen de 100.000 en 150.000 colli tomaten van ons bij en ongeveer eenzelfde hoeveelheid komkommers tussen januari en mei."

Het totale aantal colli's dat CFI in de zeven maanden dat het Canarische seizoen duurt omzet is als volgt verdeeld: 2 tot 2,5 miljoen colli (van 6 kg) tomaten, 1,5-2 miljoen colli (van 5 kg) komkommers, ongeveer 200.000 à 300.000 colli (van 5 kg) paprika's en 50 à 60.000 colli (van 4 kg) snijbonen. Ongeveer 60% van alle uit de Canarische eilanden in Nederland geïmporteerde komkommers komt voor rekening van CFI.  Hollaar: "Door het huidige koude weer op de Canarische eilanden blijft de aanvoer wat achter wat een gunstig effect heeft op de prijzen. Niettemin bleek dat de kwaliteit van de producten er beter op was geworden."

De laatste pallet uit het schip

Buiten het seizoen dat ongeveer zeven maanden duurt wordt er op kantoor wat gas teruggenomen. "In augustus beginnen we dan weer langzaamaan met het voorbereiden van het nieuwe seizoen." In afwachting van de verdere ontwikkelingen binnen de Europese Gemeenschap met betrekking tot de toetreding van Spanje blijven plannen voor uitbreiding van importactiviteiten bij CFI voorlopig in de la liggen. Hollaar: "Niemand weet immers hoe het zal gaan als vanaf 1990 voor Spanje geen referentieprijs meer zal gelden. Ook op de Canarische eilanden is men in afwachting wat de toekomst voor de export zal gaan brengen."

België groeit de laatste jaren in betekenis als afzetmarkt voor Canarische producten. "Wij hebben ons klantenbestand in dat land aanmerkelijk kunnen uitbreiden doordat we daar een brede interesse voor de kwaliteit van onze producten hebben kunnen wekken. Vorig jaar leverden we 280.000 colli tomaten, 80.000 colli komkommers en 18.000 colli paprika aan Belgische afnemers. Het zit er dik in dat we deze omzetcijfers dit jaar aanzienlijk zullen verhogen."

Het meest verkochte merk op het continent

Vraagtekens zet directeur Hollaar vooralsnog bij de proefnemingen met zogenoemde Longlife-tomatenrassen in Nederland. "Er valt nog weinig over te zeggen. Het staat nog helemaal niet vast of deze Longllife-tomaten langer houdbaar zullen zijn dan de tegenwoordige Canarische tomaten, die intussen hun goede houdbaarheid al ruimschoots hebben bewezen. Kortom, ik zie voor de Canarische producten in de toekomst beslist geen negatieve ontwikkeling. De teelt van tomaten, komkommers en paprika's heeft, gezien het klimaat op deze eiland, zoveel voordelen dat er voor dit optimisme alle reden aanwezig is", aldus de heer Hollaar.

Bron: Primeur 09 - Jaargang 02 - 29 januari 1988

Publicatiedatum: