Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Global Green Team viert 10-jarig bestaan

"Met een compleet pakket van teeltondersteuning en verkoop participeren we steeds meer in lokale teeltprojecten"

Tholen - Afgelopen weekend vierde het team van Global Green Team haar 10-jarig bestaan. Commercieel directeur Sebastiaan Hogervorst vertelt over de plannen van het jubilerende bedrijf, dat gespecialiseerd is in de export naar de verre bestemmingen. "We gaan steeds meer participeren in lokale teeltprojecten in onze bestaande afzetlanden."


Viering 10-jarig jubileum

"We zijn groot geworden dankzij onze vruchtgroenten van onze telers van Harvest House, maar we hebben daar inmiddels vele versproducten aan toegevoegd. Die kunnen we goed mixen op pallets met verschillende producten, maar we leveren ook volle pallets met één productsoort, zodat we inmiddels een compleet assortiment groenten en fruit leveren", vertelt Sebastiaan, die in maart vorig jaar aantrad als commercieel directeur van Global Green Team.

Marktomstandigheden
"Ik ben er dus maar een klein gedeelte van de afgelopen tien jaar bij geweest, maar uit de cijfers zien we dat we vanaf de start een flinke groei hebben doorgemaakt. De coronapandemie heeft de export naar de verre bestemmingen hard geraakt, maar gelukkig hebben we sinds vorig jaar de groei weer flink ingezet. Dit jaar groeien we weer zo hard, dat we het amper bij kunnen benen. Natuurlijk spelen daarbij de marktomstandigheden een rol. Met name de luchtvrachttarieven in combinatie met de huidige dollarkoers hebben de export naar Noord-Amerika weer een stimulans gegeven. Anderzijds doe ik ons team echt tekort als ik de groei alleen toedicht aan de markt-omstandigheden. Vorig jaar hebben we de groei al ingezet en toen waren de marktomstandigheden nog een stuk lastiger. Maar ik ben ervan overtuigd dat we ook als team zijn gegroeid en dat dankzij een betere samenwerking iedereen meer in zijn kracht functioneert. Ik ben hartstikke trots op het team en heb veel vertrouwen in de komende tien jaar."

"Noord-Amerika, het Midden- en Verre Oosten zijn onze belangrijkste markten, maar binnen die markten zijn er wel de nodige ontwikkelingen geweest. Zo is ons aandeel dat we in het Midden-Oosten aan de retail leveren fors gestegen. De afzet richting Noord-Amerika is nog niet op het oude niveau, maar inmiddels wel hersteld van de Corona-dip. Dit in tegenstelling tot het Verre Oosten, waar je nog niet echt van een herstel kunt spreken", vertelt Sebastiaan. Komende winter zal de beschikbaarheid van de Nederlandse vruchtgroenten door het lagere aandeel belichte teelt aanzienlijk lager liggen. "Dat is een uitdaging", beaamt de commercieel directeur. "Natuurlijk kunnen we meer producten in Spanje inkopen, maar dat aanbod zal ook schaarser worden waardoor je concurrentiepositie afneemt ten opzichte van de lokale teelt." 

Groeiende vraag naar hightech tuinbouw
Een nieuwe ontwikkeling is dat Global Green Team zich ook steeds meer richt op de lokale teelt in hightech kassen in de bestaande afzetgebieden. "De grootste groeimarkten voor hightech kassen liggen in Noord-Amerika en Azië, die markten werken aan hun zelfvoorzieningsgraad. Bovendien maken de logistieke uitdagingen het steeds interessanter om lokaal te produceren. Binnen de coöperatie hebben we telers met internationale ambities. Dat is heel interessant, want zo kunnen we lokale partners een compleet pakket aanbieden met teeltondersteuning en verkoop. We hebben nu zowel in het Midden-Oosten als Amerika projecten in de voorbereidende fase met zowel de teelt van tomaten als aardbeien. Volgend jaar gaan we de eerste oogst van deze teelten op de lokale markt afzetten."


Sebastiaan Hogervorst 

Sebastiaan gelooft niet zo in de gevaren om 'een aap te leren klimmen'. "Als je niet participeert, is het een bedreiging, want de uitbreiding van de lokale teelt zet zich toch wel door. Maar ook landen als Canada en Mexico worden steeds concurrerender op de Amerikaanse markt, terwijl in het Midden-Oosten vooral de lokale teelt in opkomst is. Wanneer je in dergelijke teeltprojecten participeert, kun je ketenafspraken maken met je eindklant. Dit past perfect bij de missie van Global Green Team: het jaarrond leveren van de beste producten, afkomstig uit de beste teeltgebieden en tegen de beste prijs.

Voor meer informatie:
Sebastian Hogervorst
Global Green Team
T: +31 (0)174 519 103
M: +31 (0)6 10105767
s.hogervorst@globalgreenteam.nl
www.globalgreenteam.nl