Van 12 tot en met 14 oktober 2022 was gfa-consulting in haar thuisstad Weiz (Oost-Steiermark) gastheer voor het zestiende telerscongres ICOP. De behoefte aan lezingen en discussies was merkbaar groot onder de circa 120 deelnemers uit zestien Europese landen. Onder hen ook Nederlanders en Belgen.
Van de nasleep van de coronacrisis, over de huidige oorlogssituatie en de daarmee verbonden inflatie en kostenstijgingen, tot aan uitdagingen op de langere termijn zoals klimaatverandering: tijdens het driedaagse evenement kwamen tal van onderwerpen aan bod.
Klik hier om naar de fotoreportage te gaan.
De eerste dag van het congres stond compleet in het teken van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB), dat in 2023 een nieuwe periode ingaat. De uitvoering van de richtlijnen gaat in veel EU-lidstaten met grote onzekerheid en veel uitdagingen gepaard, zoals de sprekers uit Oostenrijk, Frankrijk en Portugal benadrukten.
De tweede dag van het congres stond daarentegen in het teken van de alomtegenwoordige crises die de huidige groenten- en fruitsector kenmerken. "We zitten midden in een 'polycrisis'", vatte Luc Vanoirbeek van Copa Cogeca de situatie kort samen.
De voordracht van de Oekraïense landbouwdeskundige Maxim Kulik die daarop volgde was indrukwekkend. Aan de hand van concrete gegevens en feiten beschreef hij hoe verwoestend de gevolgen van de oorlog zijn voor de land- en tuinbouweconomie, met name ook groenten en fruit, in zijn vaderland.
Theresia Leitinger, advocatenkantoor Dr. Leitinger
Gegevensbeheer en innovaties
Gegevensbescherming, -beveiliging en -beheer was het overkoepelende thema van de tweede sessie van de dag. Meerdere deskundigen op het gebied van gegevensbescherming en informatiebeheer kwamen aan het woord, waaronder Theresia Leitinger van advocatenkantoor Dr. Leitinger. In tijden van toenemende digitalisering wint dit gebied natuurlijk enorm aan relevantie en het moet volgens de deskundigen ook ronduit serieus worden genomen.
Daaropvolgend werden verschillende innovaties en mogelijke oplossingen gepresenteerd om de huidige uitdagingen aan te gaan. ECOwind, een dochterbedrijf van het BayWa-concern, gaf inzicht in de fruitvoltaïek, een combinatie van hagelbeschermingstechnologie en fotovoltaïek.
Tom van Zundert en Mark Looije van Looije Agro Technics gaven vervolgens inzicht in nieuwe kastechnologie. "Gas zal ook in de komende jaren noodzakelijk zijn, aangezien we nog lang niet rondkomen met elektrische energie. Desalniettemin heeft elektriciteit groot potentieel in de glastuinbouwsector vanwege de grote overschotten", luidde het.
Nikki Hulzebos van de Nederlandse brancheorganisatie GroentenFruit Huis wees op het toenemende aantal duurzaamheidslabels die volgens hem tot "verwarring en onzekerheid" bij de consument leiden. "Het zou zinvoller zijn om een overkoepelende norm in te voeren in plaats van verschillende labels per afzonderlijke retailketen."
Nikki Hulzebos van GroentenFruit Huis
Doelgerichte marketing op het Iberisch Schiereiland
Een presentatieblok over de groenten- en fruitconsumptie en marketing van verse goederen vormde de thematische finale van de tweede dag van het evenement. De Italiaanse vereniging van appeltelersorganisaties Assomela kwam daarbij aan het woord, net als een vertegenwoordiger van retailer Billa. Vooral op het Iberisch Schiereiland lijkt de doelgerichte marketing rondom groenten en fruit vruchten te dragen. Dankzij het gezamenlijke marketinginitiatief Portugal Fresh heeft Portugal zich in de afgelopen tien jaar als sterke exportpartner kunnen profileren en de totale omzet kon hierdoor verhoogd worden van 2200 miljoen naar 2800 miljoen euro. De totale exportwaarde van groenten en fruit kon in dezelfde periode ongeveer verdubbeld worden (Duitsland is momenteel de op drie na grootste afzetmarkt in de exporthandel).
Raquel Herce van Mint
Volgens Raquel Herce van het Spaanse marketingbureau Mint dreigt de groenten- en fruitsector een unieke kans te missen. Want de fastfoodketens lopen nu weg met plantaardige voeding, hoewel de groenten- en fruitsector deze trend heeft aangezwengeld. "We moeten de oogkleppen afdoen en meer in gerichte marketing investeren. Verder moeten we trends niet alleen als tijdelijke ontwikkelingen zien, maar als nieuwe kansen. Kort samengevat: we moeten de meerwaarde erkennen en benutten."
Klik hier om naar de fotoreportage te gaan.
Voor meer informatie:
www.icop.at