Hardlopen als bedrijfshobby

Tholen - Als echte HR-man motiveerde Ruud Saris samen met andere loopliefhebbers binnen Scherpenhuizen collega’s om mee te gaan doen aan de recent gehouden marathon van Eindhoven. “We willen hier echt een bedrijfsevent van maken,” vertelde hij in het septembernummer van vakblad Primeur. Zelf was het toen nog onzeker of hij mee zou doen. 

Vitaliteit is een belangrijk speerpunt binnen het bedrijf waar Ruud al sinds 1999 met enorm veel plezier werkt. Het stimuleren van samen sporten is goed voor de gezondheid en onderlinge verbondenheid. Scherpenhuizen heeft ook een eigen in-company Fit & Fresh gym waar medewerkers onder begeleiding van een gediplomeerde fitnessinstructeur kunnen trainen met een op maat gemaakt trainingsschema. Ook verzorgen ze verschillende groepslessen.

Voor Ruud was hardlopen de eerste stap naar meer vitaliteit. Ruud: “Ik loop zelf sinds 2015. Daarvoor deed ik helemaal niets aan sport, maar naar mate de jaren vorderden, begon ik dat aan mijn gezondheid te merken. Door te gaan hardlopen wilde ik afvallen en beter in mijn vel zitten. Ik ben dat langzaam gaan opbouwen, eerst 5 km toen 10, toen 15 tot aan een halve marathon. Toen ben ik gestart bij een loopclub (Run for Health in Venray) en uiteindelijk heb ik zelfs een marathon gelopen. Ik heb absoluut geen looplijf dus als ik het kan, dan kan iedereen het. Hardlopen draait niet alleen om je benen, maar nog meer om je mindset.”


Ruud staat bovenaan 3e van rechts op de foto met collega's van Scherpenhuizen die trainden voor de marathon

Ook op het werk ontstond de vraag naar een loopclub. Een aantal enthousiaste collega-hardloopliefhebbers wilde elkaar zo motiveren en zich voorbereiden voor deelname aan de jaarlijkse terugkerende marathon in Eindhoven. “Dat ging een beetje leven en zo ontstond het idee om het breder uit te venten binnen het bedrijf en er een heus event van te maken. In het verleden hebben we 10 jaar lang een eigen zaalvoetbaltoernooi georganiseerd, maar dat bloedde wat dood. Door de coronaperiode was er ook geen gelegenheid om iets anders te organiseren, dus nu willen we zoiets graag weer oppakken.”

Het lobbywerk wierp al snel z’n vruchten af. Scherpenhuizen besloot de organisatie van de marathon te gaan sponsoren en medewerkers te stimuleren om mee te doen. Het hoeft niet meteen een marathon te zijn, want er zijn meerdere afstanden waar je je voor kunt inschrijven. Ruud heeft voor allerlei afstanden loopschema’s beschikbaar om daarnaartoe te trainen. Ook aan de achterban is gedacht, want die zijn van harte welkom om vanuit de Scherpenhuizenstand de lopers aan te moedigen. Voor een hapje en drankje wordt natuurlijk ook gezorgd.
Ruud weet uit ervaring dat support erg belangrijk is. Hij herinnert zich zijn eigen eerste halve marathonwedstrijd maar al te goed. “Ik kreeg na 10 kilometer al last van hevige kramp, maar gelukkig hebben mijn supporters me er doorheen geschreeuwd.” Ruud is daarom blij met de mooie locatie die Scherpenhuizen op de route aangewezen heeft gekregen. “Bijna tegenover het Philipsstadion. We staan daar deels overdekt. Het is een hele mooie plek op de route, maar je kunt gemakkelijk naar de finish lopen om de lopers die binnenkomen op te vangen.”

Het uitgebreid sponsoren en stimuleren van de marathon Eindhoven is niet alleen om personeel te stimuleren fit en vitaal te blijven. Het is ook een mooie gelegenheid om wat bredere bekendheid te geven aan Scherpenhuizen als werkgever in de regio. “We willen ook graag aan Eindhoven laten zien wie we zijn en wat we doen en hopen zo meer naamsbekendheid te creëren op de arbeidsmarkt. In deze tijd van personeelsschaarste is het belangrijk om daar ook voldoende aandacht aan te geven,” aldus Ruud.

Ruud had in potlood de 10 km in zijn agenda staan en uiteindelijk heeft hij die gelopen na zijn revalidatie nadat hij 14 maanden niet kon hardlopen door een blessure. Hij keek in elk geval enorm uit naar het evenement met de collega’s. “Door corona was er weinig mogelijk qua personeelsfeestjes, dus fijn dat dit weer kan. Ik hoop dat veel collega’s zich aansluiten.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Ruud Saris
Scherpenhuizen
ruud@scherpenhuizen.nl 


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven