Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Teler krijgt kans te bewijzen dat grote schade aan WKK schuld is schoonmakers goten

Een tomatenteler mag van de rechter gaan bewijzen dat er bij het schoonmaken van goten in strijd met de opdracht water is gebruikt en dat er onzorgvuldig is gehandeld, waardoor schade is ontstaan aan een WKK-installatie. Het water dat gebruikt werd zou in de luchtafvoer van de installatie zijn gelopen. Afgelopen maand stonden de teler en de uitvoerder van de opdracht tegenover elkaar voor de Rechtbank Den Haag. De rechter stelde bij behandeling van de zaak in eerste aanleg op 21 september vraagtekens bij de aangevoerde verklaringen van beide partijen.

492 duizend euro
De teler, met meerdere locaties, eist van de uitvoerder een schadevergoeding van ruim 492 duizend euro. Aan de WKK-installatie ontstond ten tijde van de werkzaamheden in januari 2021 grote schade. Enkele minuten na de werkzaamheden ging de installatie in storing door kortsluiting.

Onzeker is of de schade ontstaan is door een fout van de partij die de goten schoonmaakte. Dat er water is gebruikt staat vast. De teler moet bewijzen dat overeen was gekomen dat geen water zou worden gebruikt bij het schoonmaken van de twee kasgoten én dat de uitvoerders water in de luchtafvoer van de installatie hebben laten lopen.

De WKK-leverancier concludeerde al snel na het incident: “Het water is na reinigingswerkzaamheden aan de kas goot in de ventilatieschacht van de WKK- installatie terecht gekomen. De ventilatieschacht van de WKK-installatie is aan de bovenzijde afgedekt door een overhangende kap. Het is dus niet mogelijk dat weersomstandigheden (bijvoorbeeld regen) ertoe hebben geleid dat er water de ventilatieschacht van de WKK-installatie is binnengedrongen. Waarschijnlijk is tijdens de onderhoudswerkzaamheden water via de onderzijde van de beschermkap in de ventilatieschacht terecht gekomen.” 

'Altijd water'
De uitvoerder van de werkzaamheden stelt dat 'goten altijd met water worden gereinigd, ook bij andere locaties van de teler.' Hiervoor heeft hij naar verklaringen van drie medewerkers van hem verwezen en naar een filmpje waarin te zien is hoe – bij een andere kas – een goot wordt gevuld met water en daarna wordt schoongeveegd. 

De rechter stelt voorlopig dat het door de teler geschetste scenario voor de schade 'op het eerste gezicht minder voor de hand ligt'. "Gezien de hoeveelheid water die in de WKK-installatie is gelopen, zouden de medewerkers de waterslang langere tijd vlak bij of in de luchtafvoer moeten hebben gehouden."

Gat
Ook de uitleg van de uitvoerders van de werkzaamheden roept bij de rechter echter vragen op. Zo repareerden zij kort na ontdekking van de waterschade zonder het de teler te melden een gat in een raam ter hoogte van de WKK-installatie. Van de reparatie maakten zij een foto, maar de rechter vraagt zich af waarom er van het gat geen foto is gemaakt.