Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fransen telers eisen actie overheid tegen 'grote Marokkaanse concurrentie'

Franse tomatentelers blijven met de vinger naar hun Marokkaanse collega's wijzen. Zij vrezen de concurrentie van het groeiende tomatenteeltland. Eerder deze maand werd er al voor geprotesteerd

Bij gebrek aan adequate regelgeving wordt de Franse tomatensector bedreigd door de Marokkaanse concurrentie, stelt de Association d'Organisations de Producteurs (AOP) Tomates et Comcombres de France, de Franse nationale Vereniging van telersorganisaties Tomaten en Komkommers, nu. Dat doet de organisatie naar aanleiding van de publicatie van het rapport 'Concurrentievermogen van de Franse tuinbouw' door de Commissie Economische Zaken van de Senaat. De associatie roept de Franse regering op om concreet steun te verlenen aan de tomatentelers die te maken hebben met volgens de telers 'de steeds agressiever wordende concurrentie uit Marokko.'

Fransen vrezen aantasting van hun zorgvuldig opgebouwde merk. Dit werk wordt volgens de telers momenteel bedreigd door de 'sterke concurrentie' van Marokkaanse producten, ook middenin het hoogseizoen waarin er veel Frans product beschikbaar is. Hoe valt er te concurreren met importproducten die profiteren van bijzonder voordelige Europese tarieven en een kostprijs voor de werkgever per uur van € 0,74 (tegenover € 12,8 euro in Frankrijk), stellen de actievoerders de vraag.

De schrijvers van het rapport wijzen lezers erop dat "deze situatie bovendien soms door de consumenten wordt genegeerd wanneer bepaalde merken een misleidende etikettering gebruiken. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer Marokkaanse cherrytomaten worden verkocht in verpakkingen die deze producten presenteren met het embleem van het rugbyteam van een stad in het zuidwesten van Frankrijk".

De Fransen wijzen verder onder meer op veel watergebruik bij de teelt in Marokko. 

De associatie herhaalt ter gelegenheid van de publicatie van het rapport met klem de volgende eisen:

  • Een heropening van de onderhandelingen over de vrijhandelsovereenkomst tussen de EU en Marokko om de door de Marokkaanse telers betaalde tarieven aan te passen aan de marktrealiteit.
  • Een herziening van de herkomstaanduiding (is reeds gepland naar aanleiding van de komende hervorming van de Europese INCO-verordening (consumentenvoorlichting)), zodat consumenten duidelijk het land van herkomst kunnen achterhalen. 

Voor meer informatie: 
AOPn Tomates et concombres de France 
tomates-de-france.com

Publicatiedatum: