Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe ZON-commissaris Anita Wetterhahn-Reijnen

"Met alle uitdagingen die er nu zijn, liggen er voor ZON ook juist kansen"

Sinds april 2022 is Anita Wetterhahn-Reijnen (62) het nieuwe RvC-lid van ZON. Met haar ruime ervaring in de Nederlandse food-business, duidelijke visie en open, professionele houding kan ze veel voor ZON betekenen. Als klein meisje bracht ze met haar vader asperges en aardbeien naar de veiling en nu brengt ze als commissaris haar ervaring en expertise naar ZON.

Na een mooie carrière besloot Anita op haar 60e dat het tijd werd voor andere zaken. Toch stopte ze niet volledig met werken. Ze aanvaardde in 2020 een commissariaat bij Spar, werd bestuurder bij Cultura Venray en recent werd ze dus commissaris bij ZON. Het product van ZON is onze troef, volgens Anita. ‘Ik geloof er heilig in dat groente en fruit de toekomst hebben. Het is heel belangrijk dat we nu de juiste investeringen doen en stappen zetten die op de lange termijn zorgen voor een succesvolle toekomst, voor zowel de telers als de holding.



Belang van het collectief
Volgens Anita moeten we ons wel realiseren dat het belang van het collectief zwaarder weegt dan dat van de individuele teler. ‘Een sterk collectief leidt tot succes voor alle leden. Om als collectief sterk te staan, zal ZON moeten groeien. Het is zaak dat onze telers nieuwe leden niet als bedreigend, maar als aanwinst zien. Voor onze klanten is het immers belangrijk dat ze jaarrond geholpen worden met het complete pakket.’ Daarmee doelt Anita niet alleen op het uitbreiden van het assortiment, maar ook op het ontwikkelen van producten met een toegevoegde waarde, waarmee ZON zich kan onderscheiden.'

‘Wanneer je zelf je doelstellingen bepaalt, voel je de verantwoordelijkheid ervoor sterker’. Een bottom-up benadering is daarbij belangrijk.‘ Alleen dan krijg je de neuzen dezelfde kant op. Er is door het MT een mooi businessplan geschreven, waarin de ambities en strategieën van ZON zijn geformuleerd. Het mooie is dat ieder MT lid dit vertaalt naar de eigen afdeling en medewerkers.’



Crisis of kans?
Er zijn nu op energiegebied flinke uitdagingen voor met name glastelers. Echter, met al die uitdagingen liggen er ook kansen. ‘ZON heeft alles in huis om deze kansen aan te grijpen. Dat kan alleen als we stappen durven zetten en als telers, directie en medewerkers vertrouwen hebben in elkaar. Natuurlijk begrijp ik de telers die het nu moeilijk hebben en wellicht moeite hebben met investeringen voor de lange termijn. Toch zijn die nodig. En dit betekent dat er soms keuzes worden gemaakt die nu minder interessant lijken, maar die uiteindelijk belangrijk zijn voor het collectief, en dús ook voor elk van de individuele telers.’

Bron: ZON

Publicatiedatum: